Pralinbakelser

publicerat i Chokladpraliner;
 
Min mamma blev så nyfiken på pralintårtan jag gjorde tidigare, så ikväll blev det en variant av denna, pralinbakelser! Detta kan vara det godaste hittills!
 
 
Vi köpte silikonformar formade som blommor på ICA Maxi. Från mintpralinerna jag också bakade idag passade jag på att pensla dessa formar med tempererad choklad.
 
Formarna fick vila i kylskåpet under dagen, och efter middagen så plockade jag loss chokladblommorna från silikonformarna. Därefter fyllde jag dem med en chokladmousse, och Texas pecan-glass. Formarna vänds upp-och-ned och du har en fantastisk pralinbakelse!
 
 
Mjölkchokladmousse:
 
75g mjölkchoklad
1 äggulor
1½ dl grädde
 
Vispa grädde. Smält chokladen över ett vattenbad. När allt är smält rörs äggulan ner. Blanda äggula och choklad, och blanda sedan ner i grädden. Försök att lyfta ner chokladen i grädden, så moussen blir luftig.
 
 
Jag serverade bakelserna med färska jordgubbar och hallon. Galet gott!!!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mamma:

De var så fantastiskt goda. Det finns två kvar och de slinker nog ner lite senare ikväll!!

2:a kommentar, skriven , av Louise:

Åh va gott med hallon!!

3:e kommentar, skriven , av Frida:

Men gott! Och vackert! Du är grym!

Svar: Tack!! Formarna kostade bara 49kr på maxi, och dem gör ju halva jobbet=) Det var helt sjukt gott, framförallt med god glass i! Kram!
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Matilda:

Ser gott ut! :)

Kommentera inlägget här :