Chokladcupcake med Marängsmörkräm

publicerat i Övrigt;
 
Jag har bara gjort marängsmörkräm en gång tidigare, och det blev misslyckat. Den gången gjorde jag den franska varianten där marängen vispas över ett vattenbad. Igår gav jag mig tusan på att jag skulle lyckas med min smörkräm, och testade en italiensk maräng istället. Den blev fantastisk!
 
Jag smaksatte min smörkräm med punsch, och det blev en varm och höstig liten skapelse. Nu när mörkret börjar komma om kvällarna förtjänar man något gott i magen, så är det bara!
 
 
Höstiga minimuffins.
 
 
Mörk chokladmuffin
 
75g smör
1 dl socker
1 ägg
1,5 dl mjöl
3 msk fin kakao
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/4 dl mjölk
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och blanda det med sockret. Rör tills det svalnat något och tillsätt sedan ägget. Vispa upp till fluffig konsistens. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och sikta ner dem i smeten, blanda och tillsätt sist mjölken.
 
Minimuffinsformar kan vara lite svåra att fördela smeten i. Lättast är att helt enkelt spritsa ner smeten med en spritspåse. Jag använder engångspåsar.
 
Grädda i ca 10 min.
 
 
Marängsmörkräm med punsch
 
1,25 dl socker
2,5 msk vatten
2 äggvitor
200g rumstempererat smör
valfri mängd punsch
 
Blanda socker och vatten i en kastrull med tjock botten. Börja vispa äggvitorna, gärna med en hushållsassistent så du kan hålla koll på sockervattnet. Låt socker och vatten koka upp till en sockersirap och ha en termometer tillgänglig. När sockerlagen når 115 grader ska den snabbt tas av värmen, och strila ner i äggviteskummet i en fin stråle. Vispa hela tiden med hög hastighet. Marängen ska nu bli sval, och det kan ta ett tag, ca 10-15 min. När marängen svalnat ska det rumstempererade smöret blandas ner. Ta en liten bit i taget och vispa in varje bit med några sekunders mellanrum. Tillsätt sist punschen.
 
 
 
Spritsa smörkrämen på cup cakesen.
 
Jag tycker inte om kyld smörkräm, så jag undviker att stoppa kakorna i kylen. Smörkrämen håller i någon dag i rumstemperatur.
 
 
De fina höstlöven i choklad kommer från DrOetker och är en del av ett pris jag vann i en tävling på Baka.se
 
 
En alldeles perfekt lite munsbit!
 
 
Vill man inte köpa en hel flaska punsch går det ypperligt att tömma ner några av de vätskefyllda chokladbitar som man kan hitta på ica. De är guldfärgade från cloetta och heter rätt och slätt Punsch.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Paula:

Låter ju sagolikt, hur smarrigt blev det inte?! Tycker nog att du får spara en till mig ;)

Kommentera inlägget här :