Klarbärssylt och Mandelbiskvier

publicerat i Desserter;
 
Något av det godaste jag vet är varm körsbärssylt med glass. Många gillar varm hjortronsylt, men det är inget speciellt för mig. Däremot körsbärssylt, det var det mest exotiska jag visste när jag var liten. Det var något man bara fick ibland, hemma hos farmor i Dalarna. På tomten här hemma har vi två körsbärsträd. Förra året fick vi inga bär alls, men i år har jag kunnat plocka in några deciliter. Så då blev det givetvis klarbärssylt!
 
Varm klarbärssylt med glass och mandelbiskvier
 
 
Klarbär-/Körsbärssylt
 
500g körsbär eller klarbär
2,5 dl syltsocker
1 krd vaniljpulver
 
Kärna ur bären. Blanda bär och socker i en kastrull och låt det koka upp under omrörning, låt blandningen koka i några minuter. Skumma av allt skum som blir och tillsätt vaniljen. Sylten kan serveras direkt varm, eller så låter man den svalna av och häller upp på burkar.
 
 
Mandelbiskvier
 
50g mandelmjöl
25g socker
½ äggvita
 
Rör samman samtliga ingredienser och stoppa ner i en spritspåse. Spritsa ut små biskvier på ett bakplåtspapper. Receptet räcker till ca 50st små kakor. Grädda i ugnen på 200g ca 5-8 min. Vakta och se när de fått fin färg. Tag ut och låt svalna på plåten.
 

Fantastiska tillbehör till glass!
 
 
Servera sylten varm med vaniljglass, och strö biskvier över.
 
 
Sura, underbara små klarbär.
 
 
En fantastisk efterrätt där kallt möter varmt, sött möter surt och knapriga mandelkakor skapar konsistens. Gott!
 
Trevlig helg på er!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Pernilla:

Vad är det för skillnad på körsbär å klarbär? :P

Svar: Klarbär är sura körsbär, surkörsbär. Sötkörsbär är bigarråer. Men körsbär för mig är den söta varianten, de jag har ute i trädet är sura klarbär. =)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :