Saffranspraliner

publicerat i Chokladpraliner, Tema: Jul;
 
Äntligen är det dags för årets pralinbak! Praliner är tidskrävande, knepigt och kladdigt. Men ack så roligt! Såhär en vecka innan jul bjuder jag på recept på de härligaste pralinerna jag vet. Saffranspraliner! 
 
 
Saffranstryffel till 24 praliner
 
75g vit choklad
1 msk smör
1/4 dl grädde
0,25 g saffran
 
Smält choklad och smör tillsammans, antingen över ett vattenbad eller försiktigt i micron.
Koka försiktigt upp grädde och saffran, och häll över chokladen. Rör om tills allt blandats väl.
 
Låt tryffelsmeten svalna.
 
 
Temperering av vit choklad.
 
Den känsligaste chokladsorten är vit choklad, därför är det viktigt att du har en bra termometer när du tempererar chokladen, som visar rätt gradtal. Temperera gör du för att pralinerna inte ska smälta i handen när du lyfter dem, tempererad choklad krymper också något, vilket är en fördel om du gör praliner i form så de lossnar lätt.

Om du använder en chokladform och gör pralinskal rekomenderar jag att du ställer i ordning form, skrapa och bakplåtspapper redan innan du tempererar.
 
1. Smält 400g vit choklad försiktigt till 40 grader över ett vattenbad. Chokladen bör inte bli varmare än 48 grader, då kan mjölkproteinet koagulera och chokladen blir förstörd, var därför noga med temperaturen.
 
2. Häll över det mesta av chokladen i en skål, och ställ den i kallt vatten. Blanda och rör väl tills chokladen blivit 25 grader.
 
3. Häll tillbaka chokladen i skålen till vattenbadet, och rör tills chokladen är precis 29 grader. Då är den färdigtempererad.
 
 
Om man inte har pralinformar kan man nu bara rulla sin tryffel till bollar, då bör den vara riktigt kall, och sedan doppa dem i chokladen.
Eller så häller man chokladen i pralinformen, skakar bort överflödig luft, och tömmer ur formen igen. Då blir innerväggarna täckta med choklad, och kommer när det stelnat bli till fina pralinskal.
 
Fyll dina stelnade pralinskal med saffranstryffel, smält den överblivna vita chokladen och häll den över tryffeln och skalen. Skrapa bort överflödet, ställ formen åter kall. Efter ca 20 min går pralinerna nu att knacka ut ur sin form och är en färdig pralin!
 
 
Vackra, vita praliner. Garnerade med lite pulverfärg i guld. En vinnare i godisskålen till jul!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Malin:

Me want some for christmas! :)

2:a kommentar, skriven , av Helenas Söta:

De ser helt underbart vackra ut! vad duktig du är:)
'Jag vet hur tidskrävande det är och i år hoppar jag över det. Hoppas någon bjuder mig på hemgjort godis istället:)

Svar: Tack så jättemycket! Det är lite skräckblandad förtjusning det här med praliner. Men det känns så fantastiskt att skapa dem, man blir så lycklig när de blir bra, så det är värt allt pet :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Frida:

Snyggt jobbat! Sjukt goda är dom ju! Jag gjorde mina med mörkt skal i år, det är ju lite lättare. Blir dock inspirerad, kanske blir vita praliner imorgon!

Svar: Du är ju chokladmästaren :) Klart du ska göra vita praliner <3
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av milliz:

Hej jag undrar vad du definierar som perlinform är dom hårda eller mjuka? För jag har tänkt göra dom och formen jag har är mjuk funkar det? Ser väldigt goda ur 😊

Svar: Mjuka silikonformar funkar. Men då slår man inte ut pralinerna, utan trycker ut dem. Jag använder formar i hårdplast. :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :