Chokladtårta

publicerat i Tårtor;
 
Idag är ingen vanlig dag, för det är min älsklings födelsedag, hurra hurra hurra.
 
Min A fyller 28 år idag, och han är inte mycket för födelsedagar. När jag frågade vad han önskar sig fick jag till svar "en kram.... och en tårta." Eftersom A älskar choklad, var det självklart att det skulle bli en chokladtårta på dagen.
 
 
Detta är en fyra chokladbottnar hög tårta, med tre fyllningar. Längst ner är en vaniljkräm, mellanlagret är finhackade färska körsbär och överst en Gaishafluff. Tårtan är spacklad med en chokladsmörkräm, som jag även använt till att spritsa vågbandet runt om. Längs kanterna står "fingrar"-kex, som hålls på plats med ett sidenband.
 
 
För att matcha sidenbandet som är champangefärgat valde jag pärlemorsfärgade mjuka sockerkulor mellan varje dal i min bård.
 
 
Chokladsmörkräm
 
150g mörk choklad
150g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
 
Smält chokladen och låt svalna. Vispa smöret och sockret i ca 15 min, tills det är alldeles vitt. Rör ner chokladen.
 
 
 
I gum paste har jag gjort en ros. Till blad har jag spritsat lite smält vit choklad
 
 
A:et är spritsat i vit choklad med en fin rund tyll
 
 
Tårtbotten är gjord enligt grundreceptet, men med tre matskedar kakao också.
 
 
Geishafluff
 
100g geisha
2,5 dl grädde
 
Värm försiktigt grädden utan att låta den koka, smält ner chokladen och låt svalna. Förvara i kylskåp i minst 6 timmar och vispa sedan upp till en fluffig massa.
 
 
Grattis på födelsedagen älskling!!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Johanna:

Sjukt fin tårta! Vad duktig du är. Allting på bloggen ser verkligen jätte gott ut, :D

Svar: Tack så jättemycket, blir så glad av dina fina ord! =)
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Anonym:

Gott

3:e kommentar, skriven , av Anonym:

Gott

Kommentera inlägget här :