Midsommartårta

publicerat i Tårtor;
 
Marsipan i all ära, men idag är det midsommarafton, och det kräver en rejäl gräddtårta fylld med jordgubbar! Jag är så bortskämd idag att jag är bortbjuden på midsommarfirande, och måste själv varken stå med kokande potatis eller storstädning av huset. Desto mer tid att lägga på bakning!
 
Dagens bak är en jordgubbstårta fylld med vaniljkräm, grädde och färska jordgubbar. Den är spacklad med en vaniljsmörkräm, garnerad med en marshmallowfluff, färska jordgubbar och flarn i vit choklad.
 
 
Ett litet spetsband håller mina chokladflarn i schack.
 
 
Tårtbotten är gjord enligt mitt grundrecept.
Vaniljkrämen är marsansås vispad med vaniljessens och spetsad med vispad grädde för extra lyxkänsla.
 
Smörkräm till spackling av tårta
 
100g rumstempererat smör
200g florsocker
1 msk kokande vatten
2 tsk vaniljessens
 
Rör smör och socker vitt och fluffigt. En smörkräm rörs med fördel i 15 min, så ha tålamod. Vispa i slutet ner vattnet, och smaksätt med vaniljessens.
 
 
Marshmallowfluff
 
3 dl + 1dl grädde
100g marshmallows
 
Värm 3 dl grädde, utan att den kokar upp. Smält ner marshmallows i grädden och låt blandningen svalna. Förvala minst 6 timmar i kyl, och vispa sedan upp fluffet. Är blandningen väldigt hård av gelantinet i godiset kan man blanda ner 1 dl grädde till innan man vispar upp fluffet.
 
 
I flower paste har jag stansat ut små prästkragar, och det gröna är små blad av basilika.
 
 
En riktig sommardröm!
 
 
Glad midsommar!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sandra- Sockerchock:

Jag håller med dig! Idag hoppar jag också över marsipanen och går på grädde istället och det viktigaste utav allt- JORDGUBBAR... Mums!

Glad midsommar :)

Svar: Glad Midsommar Sandra!
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Malin:

Den där såg livsfarlig ut! Gud vad god den måste ha varit! :D

3:e kommentar, skriven , av Bland bakverk och kastruller:

Vilken lyxig gräddtårta!! Ser hur god ut som helst!!

Svar: Den var väldigt mumsig! Men det kan ju å andra sidan inte gå fel med en sockerkaka, jordgubbar och grädde=) Tack!!
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av sessan:

fantastiskt vacker tårta!

Svar: Tack Darling! <3
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Kristin:

Så underbart vacker tårta!
Jag skulle vilja lära mig hur man spritsar rosor, har du tips?
Kram! /K

Svar: Tack hjärtat! Jag har bara kikat på steg-för-steg beskrivningar på internet. Jag använder denna tyll http://www.strosselannat.se/tyllarspritsar/ateco/ateco-stjarna-864-1.html, och börjar i det som ska bli rosens mitt. Trycker ut lite frosting, går en liten bit fram, och backar sedan och viker över så jag får en liten krumelur till mitt, sedan går jag i cirklar kring denna punkt utåt mot sidorna, och försöker avsluta genom att släppa på trycket. Man kan gärna hålla tyllen en bit ifrån kakan, då faller cirklarna vackert. =)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :