Punsch Cake Pops

publicerat i Cake Pops;
 
Punschpraliner är en favorit hos min syster, jag inspirerades därför av dem när jag bakade till hennes födelsedag i helgen. Det blev cake pops med arrakssmak, doppade i choklad- mumsigt värre!
 
Att dessa dessutom är lätta och går fort att göra, det gör det hela bara bättre!
 
 
Arraksbollar 12 st
 
5 dl sockerkakssmulor
50g rumsvarmt smör
1½ msk kakao av fin kvalite
punsch eller arrakssessens

choklad att doppa i
 
 
Baka eller köp en sockerkaka. Smula sönder kakan i en bunke, blanda ner smör och kakao och rör tills du får en smidig massa. Smaksätt med valfri mängd punsch. Rulla till bollar.

Doppa en klubbpinne eller ett sugrör i lite choklad och fäst en boll på pinnen. Ställ eller lägg dem kallt så de torkar fast ordentligt. Man behöver givetvis inte göra dessa små godingar på pinne, doppa bollarna bara direkt i choklad och ställ att torka på ett bakplåtspapper. Vips har du gjort cake balls istället!

Smält choklad. Jag valde non temp choklad för min dragering. Non temp choklad är en blockchoklad som likt tempererad choklad inte smälter i händerna eller av fingrar när den väl stelnat igen. Vanlig choklad, som man inte tempererar, är mycket känslig för kroppsvärme. Non temp choklad finns att köpa från de flesta baksajter som säljer bakatteraljer. Det är en liten genväg om man inte har tid att temperera.
 
Garnera dina bollar.
 
 
En liten rosett på klubbpinnen blir fint.
 
 
Jag garnerade mina cake pops med vit non temp choklad och en liten snöflinga i socker
 
 
Min sexåriga systerson mumsade glatt i sig två klubbor, i ett nafs, det får man ändå ta som ett bra betyg!
 
 

Kommentera inlägget här :