Kokospraliner

publicerat i Chokladpraliner;
-Det godaste jag ätit!
Så lät det när mamma högg in på dessa små kokospraliner som jag bakade i helgen. Och goda var de!



Kokostryffel

100g vit choklad
20g smör
1/3 dl grädde
1 dl kokos
kokosessens

Smält choklad och smör tillsammans, antingen över vattenbad eller försiktigt i micron. Koka upp grädden och häll över chokladblandningen. Rör tills det är helt blandat.
Smaksätt tryffeln med kokos, och smaka av med några droppar kokosessens. Vill man kan man använda likören Malibu istället för kokosessens.


Gjut pralinskal, eller använd färdiggjutna, att fylla tryffeln i.



Härligt krämig kokostryffel i ett skal av mörk choklad

 

Små kokosdrömmar! Överföringsark är en häftig effekt där man sätter ett fint mönstrat ark på botten av pralinen innan den torkat. När man sedan drar av arket fastnar mönstret i chokladen. Fiffigt!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Linnea:

Hej :) jag älskar verkligen din blogg!! Man blir alltid lika inspererad och imponerad när man läser dina inlägg :)) men jag har en liten fråga : jag har testat att göra praliner efter din beskrivning av temperering (även testar att tempererat på annat sätt också). Jag har använt silikon form och när jag tar ut pralinerna är det väldigt fina och blanka men sen går det några timmar så börjar choklad sockra sig och pralinerna blir inte alls lika goda som de var när de precis var nygjorda! Har testat flera gånger och får alltid samma resultat :( vad gör jag för fel?

Svar: Åh va roligt att du tycker om bloggen!! Vad jag blir glad! Det blir inte alltid perfekt när jag tempererar heller, det krävs en bra termometer och det har jag inte riktigt hittat någon. Men det brukar inte sockra sig... Har aldrig gjort praliner med silikonform, bara med non-tempchoklad. Kan det ha något med formen att göra? Annars kan jag bara tänka mig att det är chokladen i sig, använder du Odense eller fazer? De är helt okej för att vara från Ica! :) lycka till!!
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Frida:

Åh! Fina praliner! Jag vill också pyssla med choklad! Du är så duktig! Jag har en födelsedagspresent till dig som har legat ett tag! Du borde ju få den snart;) puss på dig

3:e kommentar, skriven , av Frida:

Åh! Fina praliner! Jag vill också pyssla med choklad! Du är så duktig! Jag har en födelsedagspresent till dig som har legat ett tag! Du borde ju få den snart;) puss på dig

4:e kommentar, skriven , av Malin:

Namnam!
Tänk om allt du bakar, i alla fall ett av exemplaren, kunde på något magiskt vis komma hit till mig? :D

Kommentera inlägget här :