Pecancupcakes med Nougatfrosting

publicerat i Cup Cakes;
 
Min A hade samlat vännerna till spelkväll igår. Eftersom jag är planetens sämsta förlorare höll jag mig långt borta från poängräknande och taktiska rävspel. Istället tog jag och bakade åt våra kompisar. I skafferiet hittade jag en påse pecannötter, och pecannötter är ju bara så makalöst gott! Som en valnöt fast mjukare, och utan det beska. Det fick bli en cup cake med pecannötter, och en nougatfrosting!
 
 
Cup Cake med Pecannötter
 
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
75g smör
½dl mjölk
75g pecannötter
 
Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker vitt, och sikta ner mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker, rör om. Häll mjölken över smöret och vispa sedan ner i smeten. Hacka upp nötterna och rör ner dem. Fördela i muffinsformar, räcker till 12st stora.

Grädda i ca 15 min.
 
 
Nougatfrosting
 
½dl vatten
60g gräddstabilisering med smak av hasselöt
2,5 dl grädde
1 msk bailys
 
Rör ihop vatten med gräddstabilisering, ett smaksatt moussepulver som finns att köpa på bagaren och kocken. Sila bort nötbitarna. Vispa grädden tjock och rör ner nougatsmeten. Smaksätt med lite bailys och spritsa över cup cakes.
 
 
En liten ros i sugar paste fick garnera mina kakor
 
 
Fantastiskt mumsiga små skapelser. Innan jag spritsade på frostingen så la jag även ner ett par hallon i kakorna, en glad och fräsch överraskning!
 
 
Smaklig spis!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Gott gott =)

2:a kommentar, skriven , av Tua Esmerald Lövdahl:

Såå fina, som vanligt :)

Jag har en fråga däremot: när du gör "fluff", vilken sorts grädde använder du? Mellangrädde, vispgrädde? Jag hade tänkt göra två olika sorters, en med dumlekola och en med skumbananer. Jag tänker att det kanske kan bli för hårt med vispgrädde?

Svar: Tack :) jag gör fluff på vanlig vispgrädde. Det kan bli hårt när man använder godis med gelantin, som skumbananer. Men då häller jag på 1dl ovispad grädde till innan jag vispar upp det hela. Brukar bli perfekt! :) lycka till!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :