Vit chokladglass med kakkross

publicerat i Glass;
Sambon fick ett stort leende på läpparna, och ögonen lyste som på en femåring. Han stoppade snabbt in ännu en sked i munnen och hummade nöjt. Jag känner igen det uttrycket, det är det bästa betyget man kan få. Förväntingarna hade varit stora så fort jag nämnde att jag skulle göra egen glass, så det var riktigt skönt att resultatet blev så lyckat!
 
Tänk att man kan göra så god glass utan glassmaskin!
 
 
Vit chokladglass med Ballerina kladdkaka 8-10 port
 
5 dl + 1 dl vispgrädde
5 äggulor
1 dl socker
200g vit choklad
½ pkt ballerina kladdkaka (eller valfria kex)
chokladsås
 
Vispa 5 dl grädde i en bunke. Ta en annan bunke och vispa äggulorna och sockret till en ljus, fluffig smet. Smält chokladen försiktigt i micron, rör om kontinuerligt. Koka upp 1 dl grädde, och häll över den smälta chokladen. Rör till en slät ganache. Blanda chokladganachen i äggsmeten. Rör om. Vänd ner grädden i smeten.
Krossa kakorna, och blanda ner 3/4 i smeten.
 
Häll ner glassmeten i portionsformar, eller i en stor form täckt med plastfolie. Varva med lite chokladsås, och avsluta med lite kakkross på toppen.
 
Frys in i minst 6 timmar. Servera något tinad, med tex lite färska bär.
 
 
Snön är helt borta hos oss, och nu i dagarna var det 26 grader varmt i solen. På byn köptes det glass på Coop, och nu är våren på gång på riktigt! Det kommer nog bli en del omgångar hemgjord glass i år har jag en känsla av.
 
 
Jag frös min glass i små portionsglas köpta på Lagerhaus.
 
 
 
Röda vinbär blir syrligt och gott till glassen. 
 
 
Krämig, god och perfekt sötad glass som möter kladdiga kakbitar. Helt perfekt!
 
En försmak av sommaren....
 
 
 
-Ben & Jerrys, släng dig i väggen!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Åsa:


wow, här fanns det mycket gott :)


Svar: Blir du sugen på sötsaker är du alltid välkommen in hit :)
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av michaela- mamma till tre 💗:

har ingen glassmaskin och tittar därför alltid bort när det kommer till glassrecept. detta borde jag med andra ord lägga på minnet! ser fantastsikt gott ut!

Svar: Verkligen värt att testa! Busenkelt, och jättegott! Verkligen Jättegott.
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Elin:

hmm. jag har alltid tittat bort från recept som har värme i sig, för det brukar alltid va en viss temperatur som max, annars går det åt pipsvängen..
men om jag förstod så ska det bara kokas upp.. :)

Svar: Ja, grädden ska bara precis kokas upp. Den ska bli så varm så den blandar sig väl med chokladen, den behöver inte alls stå och koka något. Jag värmer den på plattan, och just när det börjar bubbla tar jag grädden av värmen och häller över chokladen. Inga konstigheter :)
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Gustav Lagerträd :

Ser fantastiskt gott ut ! Ljuvliga bilder ! 🌸

5:e kommentar, skriven , av Leila:

Men oj vad fint och gott det ser ut, jag har ingen glassmaskin och alla som bloggar om egengjord glass har oftast använt det. Detta recept hamnar på att göra listan inför sommaren. Tack!
//Leila "bland bullar och bröd"

6:e kommentar, skriven , av Kajsa:

Så mumsigt :)

7:e kommentar, skriven , av Caisa:

Oh gud så gott det såg ut! Ska snart ha tjejmiddag, kanske ska bjuda på denna som efterrätt då? ;)

8:e kommentar, skriven , av Johanna:

Gott!

9:e kommentar, skriven , av Josefine Anerland:

Fann din blogg idag, helt otrolig! Love it!
Ska testa denna glassen någon dag, såg ju fruktansvärt gott ut!

Svar: Välkommen till BakeBelieve. Tack!!
Suzanne Bruks

10:e kommentar, skriven , av Linda:

Gjorde denna glass i går för att bjuda på idag. Var dock tvungen att provsmaka...galet god!! Tack!

Svar: Men va roligt att höra!! :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :