Ananascupcakes med frosting av vit choklad

publicerat i Cup Cakes;
 
Ananas. Söt, frisk och exotisk. Helt fantastisk att baka med och underbar att äta som den är! Denna cup cake med anansbitar och en supergod frosting med vit choklad är verkligen en fröjd för gommen, och förhoppningsvis även ögat!
 
 
Ananascup cakes med vit chokladfrosting

2st ägg
2 dl socker
2,3 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
75g smör
½dl mjölk
250g konserverad ananas

Frosting:
150g vit choklad
3 dl vispgrädde
ev 1 tsk vaniljarom

1. Förbered frostingen dagen före: Värm grädden utan att låta den koka. Smält ner den vita chokladen och rör till en jämn massa. Smaksätt med vaniljarom. Förvara i kylskåp under natten, eller minst 5 timmar.
2. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Skiva upp ananasringarna till små bitar.
4. Smält smöret och ställ åt sidan att svalna något.
5. Vispa ägg och socker vitt och luftigt.
6. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke, sikta ner i äggblandningen, och rör om.
7. Tillsätt smör och mjölk och blanda till en jämn smet.
8. Rör ner ananasbitarna.
9. Fördela smeten i muffinsformar, använd gärna en muffinsplåt för stadga åt formarna.
10. Grädda i ca 15 min.
11. Låt muffinsen svalna helt.
12. Vispa upp den kalla chokladgrädden till en härlig fluffig frosting att spritsa över muffinsarna.
13. Garnera med strössel eller blommor av sugarpaste.
 
 
Formarna till dessa cup cakes hittade jag på Panduro, visst är de helt underbara!
Min cup cake-ställning är från Åhlens
 
 
Påskliljorna är utstansade i sockerpasta. Jag har använt mig av vit sockerpasta från panduro, den inre blomman har jag färgat med lite gul pastafärg.
 
 
Inspirationen till att smaksätta med ananas kommer från associationer till färgen gul. Ofta är det så när jag bakar, att en färg eller känsla leder till vad jag vill skapa. Påsken för mig är gul, och så kom dessa cup cakes till. Supergott!!
 
 
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lotta H:

Jättefina! Låter väldigt gott med ananas i cupcakesen..Kanske blir nåt att testa till påsk.. :)

Ha en bra fredag! :)

Svar: Ananas är jättebra att baka med! Fräsch, sött och gott!!
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Åhhh jaaa vad gott!! =)

Svar: Alltså. Det är frosserivarning på dessa... ;)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Anne-lee:

Vilka fina bilder! Och det låter ju himmelens gott det där! :)

Svar: Tusen tack!
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Tove Assarsson:

Vilka oerhört kreativa och vackra bakverk du gör!

Skulle du även vara intresserad av att dela med dig av din kunskap och kreativitet till andra genom att skapa webbkurser?

Kika gärna in på www.kursgallerian.se för att se om det är ett koncept för dig! :)

Kommentera inlägget här :