Bakandets baksida

publicerat i Övrigt;
 
Jag har alltid pedantisk ordning i köket, och misslyckas aldrig med några av mina bakverk.... Nej, så är det inte riktigt va? Det påståendet är faktiskt ren och skär lögn :)
 
Sanningen är den att jag är mycket duktig på att "dra fram". Jag ser helt enkelt inte stöket när jag är mitt inne i bakandet. och plötsligt har jag tagit fram varenda bunke, smutsat ner alla tre slikepottar och hällt mjöl på halva golvet, innan jag vaknar upp och ser kaoset.
 
Bakandets baksida? Den kommer här....
 
 
 
 
Misslyckade macarons. Den här dagen gjorde jag faktiskt tre omgångar macarons innan de blev bra. Väg ingredienserna, ha tålamod och freestyla inte. Jag vet reglerna kring macarons, men det är inte alltid jag följer dem- uppenbarligen.
 
 
Kladdiga sockertrådar, och en plåt macarons som hamnat på golvet. Oops.
 
 
En kompis som "hjälper till" i fotandet.
 
 
Omgång två och slutligen tre av macaronsen. Som sagt... Inget utrymme för "höftande" av mått när det gäller dessa små raringar.
 
 
Jag tycker det är vansinnigt roligt att baka, även om det ibland kommer med en del misslyckanden. Det går inte alltid bra, men det är på något sätt alltid roligt, och skam den som ger sig!
 
 
Håll tillgodo, en inblick i den oglamorösa sidan som även den kan dyka upp hemma hos en bakbloggare.
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mikxki:

Det blir inte alltid perfekt men oj så kul det är :)

2:a kommentar, skriven , av Millan:

Haha! Oj så jag känner igen mig! Härligt att någon vågar visa att bakningen inte alltid blir perfekt! Kram

Svar: Ibland kan man behöva visa att man är ganska mycket som alla andra, att även om man bakar ofta och mycket så kan man ändå misslyckas. Det är att försöka igen och igen, och inte tappa sugen som är hemligheten :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Chamilla:

Sådan är jag också när jag bakar eller lagar mat. Fast jag gör mer bröd än bakelser, men detta ser väldigt intressant o ut :)

Svar: Önskar jag vore duktigare på att baka bröd!
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Joe:

Hhahaha...känner helt och hållet igen mig i det där :)

5:e kommentar, skriven , av Leila:

hahaha precis så är det här med! Härligt att du visar den sidan med. Det är ju en del av bakningen är misslyckas med bakverk, speciellt när man vågar testa lite nytt och hitta på lite själv. Och att det blir lite stökigt hör också till. Hehehe. // Leila

Svar: Ibland kan jag känna att man behöver visa att man är precis som alla andra :) Det blir lätt att man enbart visar en sida som är nära på perfekt, fast så är det ju inte. Fniss.
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av Annster:

Roligt med bakning :)

7:e kommentar, skriven , av Malin Bergsell:

Åh mums :D du verkar duktig på att baka :) fin katt du har.

Svar: Tack! Jag bakar en hel del;) Ofta går det vägen, men visst är det med varierande resultat. Katten heter Jonas <3
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Marias Bakglädje:

Jag känner verkligen igen mig! Men vad fina macaronsen blev när du till slut fick till dem! Älskar färgen på dem :)

9:e kommentar, skriven , av Linda Cathrine Liljemalm:

Haha jag är likadan när jag bakar, det är väldigt lätt att det åker fram en hel del grejer och ofta mer än vad som egentligen behövs ;)

Svar: Härligt att höra att det finns fler ;)
Suzanne Bruks

10:e kommentar, skriven , av Olivia Nilsson:

Fin blogg!

Svar: Tack så jättemycket, välkommen hit om du blir sötsugen någon gång :)
Suzanne Bruks

11:e kommentar, skriven , av Linda:

himla gott det ser ut!

12:e kommentar, skriven , av Ereeka:

Men helt klart värt det när man till slut får till de perfekta ;)
Fin tredje omgång! :D

Svar: Tack! Det är svårt med macarons, ibland kan de tåla att man höftar lite... men allt ifrån kvalitén på äggen till luftfuktigheten i rummet kan påverka. Stämmer inte de faktorerna, då är utrymmet litet för misstag :)
Suzanne Bruks

13:e kommentar, skriven , av Milla:

Har aldrig lyckats få till mina macarons :(

Svar: Tråkigt! Det är sagolikt när man väl lyckas. Det kräver dock att man verkligen följer receptet, och har en våg som fungerar så man kan väga sina ingredienser. bara att prova igen :)
Suzanne Bruks

14:e kommentar, skriven , av Mathilda:

Hahah, härligt att se att det är fler än jag som kan stöka till ordentligt! ;) Men så länge man städar efter sig tycker jag att det är helt ok! :)

Svar: Visst är det okej:) Lika bra att erkänna att man inte har det perfekt hemma, att man är som folk är mest, helt enkelt!
Suzanne Bruks

15:e kommentar, skriven , av Ellen:

Haha, så här brukar det bli för mig också :)

16:e kommentar, skriven , av Tilde:

Hahaha precis så gör jag när jag bakar!! Saker ÖVERALLT i hela köket

Svar: Roligt att höra att vi är flera ;)
Suzanne Bruks

17:e kommentar, skriven , av Ingrid Bergman:

Ja, det är svårt att erkänna när bakverken inte blir som man vill. :)

18:e kommentar, skriven , av Julia:

Haha! Fantastiskt med ett realistiskt återberättande av bakning.

Svar: Det är den bistra, och lite komiska, sanningen ;)
Suzanne Bruks

19:e kommentar, skriven , av Sofie:

Fina bilder :)

20:e kommentar, skriven , av Sofia:

haha jag är också den som tar fram allt möjligt när jag väl bakar, men till slut får man undan sakerna ändå! :D

Svar: Visst är det så att man får stöka undan efter sig också.... det bästa vore dock om man hade någon som städade åt en. Så man bara kunde dra fram, och så tog någon annan hand om det tråkiga. :)
Suzanne Bruks

21:e kommentar, skriven , av Caisa:

Haha så ser det alltid ut när jag bakar! Det är som att se mitt kök på bild! :)

Svar: Härligt att höra!! :)
Suzanne Bruks

22:e kommentar, skriven , av Matilda:

Vad "roligt" att det inte alltid går bra eller vad man ska säga, hahah! Men bakning är ju mycket svårare än vad det ser ut och jag tycker det är bra att du visar att alla misslyckas, även om de är så duktiga som dig!

Kram!

23:e kommentar, skriven , av Felicia:

Vilket fint kök du har! älskar träbänkarna! :D och smarriga bakverk ;)

Svar: Tack så jättemycket! Eftersom jag spenderar så mycket tid i köket var det en av de första sakerna vi renoverade i vårt hus :) Roligt att du gillar bänkarna!
Suzanne Bruks

24:e kommentar, skriven , av SALLY:

hahah, tänkte att det bara va jag som var så haha ;)

Svar: Vi är nog alla rätt lika ;)
Suzanne Bruks

25:e kommentar, skriven , av Bella:

Haha stämmer precis in på mig;)

26:e kommentar, skriven , av Linn:

Oj herregud... vilket tålamod du måste haft! Jag testade att baka macarones en gång, och det gick ju som det gick vilket gjorde att jag gav upp ;) Synd egentligen för de är ju riktigt goda! Och fina! :)

Svar: Det är bara att bryta ihop och komma igen. Macarons är så roligt att göra när det blir bra, vilket det blir om man följer receptet. Men ibland blir man kaxig och tror att det ska gå att freestyla, det går inte ;) Tredje gången gjorde jag som man ska, då blev de perfekta.
Suzanne Bruks

27:e kommentar, skriven , av ♥ Lisa ♥:

Hihi, roliga bilder. Men det är ju bara så kul att greja i köket i sin egen lilla värld. Ta det som det kommer liksom =)

28:e kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Det är där min svaghet kommer in, jag har inget som helst tålamod :D

29:e kommentar, skriven , av Sandra:

Haha, va skönt att det finns fler som jag. Men jag brukar säga, ska man göra något då ska man göra det helhjärtat. Och även gärna med hela kroppen ;)

30:e kommentar, skriven , av Anna:

Förlåt men vilken lycka jag kände där när jag sett att du bakar som en gudinna och nu får se att även du misslyckas med macronerna ;) hehe! Mina brukar bli som plåten som for i golvet å andra plåten.. Köpte till å me en "macronmatta" för de skulle va så jäkla bra, mhmm, bullshit! Haha!

Svar: Haha, ja, visst misslyckas även jag!! Det är bara att testa igen :) Fick en macaronmatta också i julklapp, såg fram emot den så mycket, men..... nej, det blev inte alls bra. Jag ska försöka igen, eftersom jag verkligen önskat mig mattan och det verkar så dumt om den är inköpt i onödan. men vanligt bakplåtspapper är bättre!
Suzanne Bruks

31:e kommentar, skriven , av Anna:

Jo, måste försöka jag med.. Ska hitta bakintresset igen, har lagt av med sötslisk själv så då ser jag inget nöje i att baka heller just nu då jag mesta dels bakade för att bjuda hit nån så jag fick äta kakor :P hehe

Kommentera inlägget här :