Kakmonstret Macarons

publicerat i Macarons;
 
Tänk ändå så fort ett år kan gå. För lite drygt ett år sedan startade jag Bake Believe, och för precis just exakt ett år sedan föddes lille John- min bästa barndomskompis son.
 
Idag har vi varit på kalas. Min duktiga vän hade förberett ett helt fantastiskt dessertbord! Jag hade äran att komplettera det med ett gäng glada macarons, dekorerade till kakmonster.
 
 
Macarons
 
75g mandelmjöl
75g florsocker
2 st rumstempererade äggvitor- i varsinn skål (30g vardera)
18g socker
blå hushållsfärg
 
sockerlag:
25g vatten
75g socker

 
Börja alltid med att ta fram och väga upp alla ingredienser när du gör macarons. Ha också en termometer till hands, till sockerlagen.
 
Sikta ihop mandelmjöl och florsocker i en bunke.
 
Vispa den ena äggvitan till ett vitt skum i en ren, torr rostfri bunke. Tillsätt 18 g socker i omgångar i skummet, vispa till en slät maräng (tar bara ett par minuter). Koka upp sockerlagen i en tjockbottnad kastrull. Undvik att röra om i lagen, utan mäta bara med termometer tills lagen nått 118 grader. Strila ner lagen i marängsmeten medan du vispar på medelhög hastighet. Fortsätt att vispa tills marängen blivit helt kall igen, ca 10 min.
 
Ta fram bunken med mandelblandningen, tillsätt den andra äggvitan och rör smidigt tills det är väl blandat. Färga med lite hushållsfärg, jag använder pastafärg från Wilton.
 
Vänd ner den kalla marängsmeten i mandelblandningen. Vik in tills allt har blandats väl och konsistensen är trög, men lavaliknande. Smeten ska rinna långsamt av slickepotten/sleven när du lyfter den, och inte falla ner i tunga kluttar. Rör inte för mycket!
 
Spritsa ut rundlar på ett bakplåtspapper. Om du har ett billigare papper från tex ica, använd dubbla för att undvika att macaronsen spricker i ugnen av värmen underifrån. Det skyddar lite bättre med två. Använd en rund tyll, och se till att rundlarna blir ungefär lika stora.
 
Låt kakorna vila i rumstemperatur ca 30 min- 1 timme, tills de fått en skyddande hinna och inte klibbar om du försiktigt rör dem. Sätt ugnen på 150grader. (Min ugn är ganska varm, så jag brukar ta 145grader). Grädda kakorna i 10-12 min mitt i ugnen. Låt dem svalna på plåten innan du lossar dem.
 
 
Jag valde att fylla dessa macarons med en mandelfyllning.
 
1 dl grädde
75g mandelmassa
1 msk marsanpulver
några droppar bittermandelarom
 
Mosa samman mandelmassan med lite grädde (1-2 msk), tillsätt eventuellt lite bittermandelarom. Vispa resten av grädden medeltjock, och tillsätt marsanpulvret. Vispa lite till. Blanda samman mandelmassan med grädden och rör tills det blandats helt. Spritsa ut på hälften av macaronsen, och para samman med en mandelkaka utan fyllning.
 
 
Vindögda små monster!
 
 
Ögonen är gjorda i sugarpaste, och pupillen är en hård sockerpärla i svart. "Kakan" är non stop.
 
 
Kakmonstret är en turkos, lurvig karaktär i Sesam.
 
 
 
Grattiskramar till John på ettårsdagen!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jackeline:

Jätte fräcka! :D

2:a kommentar, skriven , av Lisa:

Nej vad söta, måste absolut testas! Och fin blogg! :)

Svar: Tack så jättemycket!
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Annika:

Men herregud va söta *__*

4:e kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Åh vilka söta =) Vad du är duktig!

5:e kommentar, skriven , av Frida:

Tusen Tack för allt älskade vän! Fantastiska kakmonster! Faktiskt det enda på hela bordet som tog slut! Många fina kommentarer har du fått för dem under dagen! Puss

Svar: Så bra hjärtat :) Puss och kram!
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Fy så söta dom va :) Sjukt duktigt gjort :)

7:e kommentar, skriven , av Matilda:

Åååh! Så söta! De ser verkligen jättegoda ut! :)

8:e kommentar, skriven , av FrökenTV, bloggen om tv och film:

så söta

9:e kommentar, skriven , av Sanida:

Vad har du gjort ögonen av? :)

Svar: Ögonen är gjorda i sugarpaste, och pupillen är en hård sockerpärla i svart.:)
Suzanne Bruks

10:e kommentar, skriven , av Annika:

SV: Haha, jag skämmer bort min katt så otroligt mycket. T.ex. så måste han få mjölk 2 gånger om dagen, för annars slutar han inte att tjata innan han får sin mjölk på morgonen och kvällen.

11:e kommentar, skriven , av Michaela:

Vilka fantastiska macarons!

Svar: Tusen, tusen tack!!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :