Hallonmazariner

publicerat i Småkakor;
 
Hallon och mandel. Denna magiska kombination!
 
För säkert ett år sedan köpte jag mazarinformar från Åhlens. Jag har aldrig gjort mazariner, så jag har väntat på att känna mig redo att använda formarna. I helgen blev det av, det blev en rosa mazarin med hallon i botten. Helt M A K A L Ö S T goda!
 
Lite inspiration till alla hjärtans dag kanske...
 
 
Hallonmazariner 12 st
 
100g rumstempererat smör
½ dl socker
1 ägg
3½ dl mjöl
 
200g mandelmassa
100g rumstempererat smör
1 ägg
1 tsk vanilsocker
några droppar bittermandelolja
 
100g hallon
 
 
Börja med att blanda samman socker och smör. Rör ner ägget och knåda sist in mjölet. Arbeta samman till en smidig deg, och lägg den att vila minst 30 min i kylen.
 
Kavla ut degen och stansa ut rundlar. Klä mazarinformar med mördegen och sätt ugnen på 200 grader. Börja med fyllningen.
 
Blanda samman mandelmassan med hälften av smöret, när det är helt blandat arbetas resten av smöret in. Tillsätt ägget, och rör in det i smeten. Arbeta inte in för mycket luft, så använd inte elvisp. Smaksätt med vaniljsocker och eventuellt lite bittermandelolja.
 
Lägg några hallon i botten av de mördegsfyllda formarna, tryck till dem lite. Fyll sedan med mandelfyllningen till 2/3 av formen.
 
Grädda i 15 min på 200 grader.
 
 
Såhär härliga är mazarinerna när de kommer ur ugnen.
 
Om man vill kan man röra samman en glasyr att hälla på kakan.
 
2dl florsocker
1-2 msk vatten
några droppar rosa hushållsfärg
 
Blanda samman och skeda upp på mazarinerna.
 
 
 
De blev verkligen så sagolikt goda med hallon. Lite pyssel med att få ner mördegen i formarna. Men skillanden mellan dessa och köpta mazariner gör det värt det alla dar i veckan!
 
 
 
Lite ringlad vit choklad, strössel och en blomma i sugar paste blir fint på kakorna!
 
Om kombinationen hallon och mandel känns som en dröm även för dig, se detta recept på Hallon och Mandel Cup Cakes
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Annie:

Åh så gott! Detta receptet får jag ta:)

2:a kommentar, skriven , av Lurvkottem:

Det ser jättegott ut, snyggt med blommorna!!

3:e kommentar, skriven , av Camilla:

Ser super gott ut! Använde du frysta hallen eller färska?

Svar: Tack. Dessa blev verkligen toppengoda! Jag har använt frysta hallon som jag plockat själv i somras :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :