Brownie med Baileystryffel

publicerat i Mjuka kakor;
 
Idag var Västerbottens Folkblad hos mig i Brån. Vi har bakat, vad det blev för mumsigt det får ni läsa om i nästa vecka, när tidningen kommer :)
 
Efter besöket kände jag mig inspirerad. Hela köket var redan nedstökat, så varför inte sätta igång och baka ännu mer? Det blev små munsbitar i form av brownies med en vit baileystryffel, galet gott!!
 
 
Browniebotten
 
125g smör
150g mörk choklad
2 ägg
1½dl socker
1½dl mjöl
 
Sätt ugnen på 175grader. Smält smör och choklad försiktigt i en kastrull.
Vispa samman ägg och socker, det behöver bara blandas. Rör ner mjölet, och därefter smörblandningen.
Täck en ugnsfast form ca 15*20cm med bakplåtspapper. Häll över smeten och grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt kakan vila och svalna.
 
Baileystryffel
100g vit choklad
½dl grädde
1 msk glyskossirap
2 msk baileys
1 msk smör
 
Hacka upp chokladen. Koka upp grädde, sirap och baileys i en kastrull. Häll den varma grädden över chokladen så den smälter. Rör samman. Tillsätt smöret och rör tills det smält.
Låt tryffelblandningen svalna helt. Vispa upp den med elvisp till en krämig massa.
 

Skär eller stansa ut små bitar av browniekakan. (Jag delade på mina utstansade kakor, de blir minst lika vackra om man behåller höjden på dem!) Spritsa lite tryffel på ovansidan. Njut.
 
 
Ett hallon på toppen blir också sagolikt gott!
 
 
 En perfekt munsbit. Som en blandning av kaka och pralin. Kärlek.
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Leila:

Åh fantastisk mumsbit, satt just och funderade på vad jag ska baka till helgen, är himla sugen på choklad. Brownie it is! Tack som vanligt för kanoninspiration.

//Leila

Kommentera inlägget här :