Sommarcupcakes!

publicerat i Cup Cakes;
 
Den här veckan har det verkligen exploderat av liv utomhus. Häggen blommar, körsbärsträden likaså, träden slår ut och vitsippor byts ut mot åkerviol.
 
Veckan som gått har det varit lite tyst på bloggen. Jag har haft fullt sjå att njuta av försommaren. Denna morgon kunde jag dock inte hålla mig längre, och gick ut för att plocka violer. Till er blev det en somrig cup cake med jordgubbar, vit choklad och viol.
 
 
Sommarcupcakes (24st små)
 
1 ägg
1 dl socker
1,2 dl mjöl
50g smör
1/4dl sojamjölk (eller vanlig mjölk)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljessens
 
Sätt ugnen på 200grader.
Smält smöret. Vispa ägg och socker tills det är vitt och luftigt, blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljessens. Tillsätt smält smör och mjölk och rör tills smeten är slät. Fördela i muffinsformar, grädda ca 12 minuter.
 
Gröp ur varje muffin och placera en bit jordgubbe i hålet.
 
 
3dl vispgrädde
100g vit choklad
 
Hacka chokladen och blanda med grädde i en kastrull. Värm upp försiktigt tills chokladen smält, men inte så mycket att grädden börjar sjuda! Låt gräddblandningen stå kallt ca 6 timmar, och vispa därefter upp den till frosting. Smaksätt eventuellt med vaniljessens.
 
 
Violer är inte giftiga att äta, men de kan vara mer eller mindre smakliga. Det är lyxigt att kunna baka med blommor tycker jag! Penseér är också violer, och ätbara, men där måste man tänka på att köpta blommor kan vara besprutade.
 
 
 
Muffinformarna kommer från Lagerhaus.
 
 
 
Glad försommar på er!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Veronica:

Ser super goa ut! Så fina!

2:a kommentar, skriven , av Annika:

Så fina cupcakes! :)

3:e kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Så fina :)

4:e kommentar, skriven , av Sofie:

Supersöta cupcakes! Riktigt somriga! :)

Svar: Tusen tack! Det är så härligt när man kan använda riktiga blommor i matlagning! :)
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Alva Asplund:

Jag bakar inte alls särskilt ofta så jag tänkte börja att göra det oftare nu! Jag behövde lite inspiration och då hittade jag din blogg idag och det är redan min favoritblogg! Sjukt duktig är du :)

Svar: Välkommen hit Alva! Tack för dina fina ord, och lycka till med bakandet!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :