Ananaspaj med Amarula

publicerat i Paj;
 
Man skulle kunna tro att jag inte bakat alls dessa senaste sex veckorna. Det har jag. Däremot så har fantasin och fotograferingen lyst med sin frånvaro.Skaparlusten kom dock tillbaka i helgen när jag bakade ananaspaj hemma hos mamma. Den allra godaste paj hon hade ätit! Jag kände inspiration, och började rota fram bunkar och slevar så fort jag kom hem.
 
Det blev till en variant av ananspaj, men i portionsformar, och smaksatta med Amarula. Mumsigt värre!
 
 
 
Ananaspaj, 6 små formar eller en standard pajform.
 
150g rumstempererat smör
1 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
1 färsk ananas, eller 2 små burkar krossad ananas
2 dl creme fraiche
1 ägg
0,75dl socker
1 tsk vaniljessens
3-4cl amarula cream
 
Nyp ihop smör, socker, mjöl och bakpulver till en deg. Tryck ut degen i formen/formarna och nagga botten med en gaffel. Förgrädda i 175 grader ca 10 min. Gör under tiden fyllningen.
 
Skala och hacka upp ananasen i lagom stora bitar. Om du använder du konserverad ananas så låt den rinna av i ett durkslag.
Vispa ägg, creme fraiche och socker till en smet. Smaksätt med vanilj och amarula. Uteslut amarula, eller ersätt den med någon annan likör, om du önskar.
Tillsätt ananasen och fördela i det förgräddade pajskalet.
 
Grädda pajen åter i ca 20-30 min, tills fyllningen stelnat. Höj eventuellt värmen mot slutet så degen får lite vacker färg.
 
 
Servera med grädde
 
 
Några björnbär från västkusten och florsocker pryder mina små pajer.
 
 
Pajdegen blir jättegod, och lite knäckig.
 
 
Det går givetvis bra att utesluta likören ur pajen, istället kan man smaksätta grädden med lite rom, eller punsch om man vill!
 
 
Det här med att fotografera ser ut att bli en riktig utmaning i framtiden. Bilden till höger visar familjens nytillskott, och den nyfiknaste lilla killen i världen, Azrael. Han ville hjälpa till.... Eller smaka på grädden, det hela var lite oklart! :)
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Emelie:

Men gud så söta och dom ser riktigt goda ut!! :D

2:a kommentar, skriven , av sandra:

vilka snygga bilder du tar, vad är ditt knep? :D förresten vilken härlig blogg du har :D

Svar: Tusen tack! Mitt knep vad gäller foto är ljuset. Jag redigerar aldrig mina bilder, utan som de ser ut är såsom de är tagna. Eftersom jag inte är någon hejjare på redigering är jag alltså väldigt beroende av det naturliga ljuset. Jag fotar således bara på dagen. :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Jenny:

Är inte så förtjust i ananas men det där såg riktigt gott ut!

4:e kommentar, skriven , av Ninni - Vimsiga mamman:

lät otroligt gott, o vilka underbara små grytor!

5:e kommentar, skriven , av Kajsa:

Åhh, så gott det ser ut!:))

6:e kommentar, skriven , av Viktoria:

Hejsan! jag går 3året på gymnasiet och gör en marknadsundersökning (tar max 1min) angående lotteri och skulle verkligen uppskatta om du skulle kunde svara på några frågor på följande länk :)
http://www.enkät.se/survey.php?pid=10465&mpid=a19277d37309b15c4e7720f93392357a

Det ser verkligen grymt gott ut, jag förstår varför katten kom och lukta :)

7:e kommentar, skriven , av Paulina Suonvieri:

Ser och låter helt fantastiskt! Skulle inte sitta dåligt just nu!

//hundredkitchenstories.blogg.se

Kommentera inlägget här :