Halloncup cakes med Italiensk marängsmörkräm

publicerat i Cup Cakes;
 
 
Få saker är så roligt att baka som cup cakes!
 
God sockerkaka, krämig frosting och chansen att gömma alla möjliga godsaker innuti kakan, det gör cup cakes oemotståndliga att baka.
 
 
Idag blev det en halloncup cake med en krämig Italiensk smörkräm med hallonsmak, garnerad med en liten fjäril av kiwi och fylld med vaniljkräm.
 
 
Halloncup cakes 12-14st
 
2 ägg
2 dl socker
2,3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75g smör
½ dl mjölk
50g frysta hallon
 
Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret och ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker till fluffig konsistens. Sikta ner de torra ingredienserna i äggsmeten. Blanda ner smör och mjölk och rör till en slät smet.
Blanda ner hallonen.
 
Fördela i muffinsformar.
 
Grädda mitt i ugnen ca 15 min.
 
 
Italiensk marängsmörkräm
 
2 äggvitor
1 msk socker
75g socker
2 msk vatten
150-200g osaltat smör
 
50g hallon
 
Skiva upp smöret i små bitar och ställ det varmt tills det är helt rumstempererat.
Häll äggvitorna i en ren, torr rostfri bunke. Vispa dem till vitt skum, och blanda ner 1 msk socker.
Koka upp 75g socker med 2 msk vatten och koka till en tjock sirap tills blandningen når 118grader. Strila ner sockersirapen i äggvitorna och vispa tills marängen åter blir kall, ca 10 min.
Klicka ner smörbitarna en efter en. Forsätt vispa tills allt smör är i, och krämen börjar gå ihop sig. Om den skulle skära sig kan det behövas lite mer smör.
 
Mosa ihop hallonen och sila av saften, rör ner hallonsaften i marängsmörkrämen. Eventuellt kan du ta hjälp av lite mer karamellfärg om nyansen blir lite grå.
 
 
Fyll lite vaniljkräm/marsankräm i hallonmuffinsarna.
Spritsa på marängsmörkrämen
 
 
Skiva upp kiwi några millimeter tjock. Stansa ut fjärilar med en form och garnera cup cakesen.
 
 
Bärigt, friskt och gott!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Annika:

Så fina cupcakes :D

Svar: Tack!
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Josefine :

Åh, jag älskar verkligen din fina bakblogg! Så mycket inspiration ger du! :D

Svar: Men TACK Josefine, åh vad jag blir glad av dina ord :) Roligt!
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Malin:

Å vad goda dom ser ut å vilka fina foton :) Måste spara det där med kiwi fjärilen!!

Jag pm:ade dig på facebook precis :) Mitt meddelande hamnar nog i din övrig mapp så kika in där!
// malin

Svar: Tack så jättemycket! :) Kiwifjärilen blir lite fräck ja, och är ju oförskämt lätt att göra! Såg den själv på internet för någon månad sedan och blev superinspirerad. Tack också för meddelade på FB!
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av s a r a h m o b e r g:

Åh, vad det såg gott ut :D

5:e kommentar, skriven , av Martina:

Men jisses! Ser ju helt makalöst goda ut! :D

6:e kommentar, skriven , av Lisa - Kreativ bakning ♥:

sv: Tack så mycket! Ja det är underbart! :)

Åh vilka fina!!

7:e kommentar, skriven , av Lisa - Kreativ bakning ♥:

Kikade igenom din blogg lite & jösses vad mycket fint du bakar! Tänkte ordna lite såna länkar till andra bakbloggar som du har i menyn, ok om jag lägger till dig? :)

Svar: Tack så mycket! :) det är givetvis jätteokej att du gör.
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Naw tack =) Det var verkligen otäckt, men tur att det gick bra som sagt! =) Kram!

9:e kommentar, skriven , av Joy Wagner:

åhhh man blir ju så sugen! Vad duktig du är!
Ha en super fin måndag<3

Är man intresserad av vad som händer i huvudet på en frisör och fransextesionist? Bjuder på allt från min vardag till min svaghets för skönhetsoperationer och matlagning. Tycker ni om spännande drinkar och sköna skönhetstips så kika gärna in hos mig en runda!
www.msjoywagner.blogg.se

Massor av kärlek<3

10:e kommentar, skriven , av Bland bakverk och kastruller:

Vad fina dom är!!! Söt kiwifjärilen är!!Och dom verkar supergoda!!

11:e kommentar, skriven , av Emilia - En blogg om att lämna Sverige för Australien:

Wow! De här var de sötaste cupcakesen jag någonsin sett! Kiwifjärilen var ju en jättebra idé! Måste leta efter roliga små former nästa gång jag är i en bakbutik :)

Kommentera inlägget här :