Macaronssemlor

publicerat i Macarons;
 
Ett farligt gott recept. Varning för läsare på dieter...
Gårdagens bakning resulterade i en hel del överblivna äggvitor. Det är svårt att inte direkt tänka maränger när man har överblivna vitor, och därifrån är inte steget långt till macarons!
Eftersom det är semmeltider, och semlor av olika dess slag dyker upp omkring oss, så bestämde jag mig för att baka semmelmacarons.
 
Så Otroligt Gott!
 
 
 Macaronssemlor
 
75g mandelmjöl
75g florsocker
2 st rumstempererade äggvitor- i varsinn skål
18g socker
ev några droppar bittermandelarom
 
sockerlag:
25g vatten
75g socker

 
Börja alltid med att ta fram och väga upp alla ingredienser när du gör macarons. Ha också en termometer till hands, till sockerlagen.
 
Sikta ihop mandelmjöl och florsocker i en bunke.
 
Vispa den ena äggvitan till ett vitt skum i en ren, torr rostfri bunke. Tillsätt 18 g socker i omgångar i skummet. Koka upp sockerlagen i en tjockbottnad kastrull. Undvik att röra om i lagen, utan mäta bara med termometer tills lagen nått 118 grader. Strila ner lagen i marängsmeten medan du vispar. Fortsätt att vispa tills marängen blivit helt kall igen, ca 10 min.
 
Ta fram bunken med mandelblandningen, tillsätt den andra äggvitan och rör smidigt tills det är väl blandat. Vill du tillsätta lite mer färg på dina macarons, gör du det nu. Jag lät mina vara ofärgade, men smaksatte med lite bittermandelarom.
 
Vänd ner den kalla marängsmeten i mandelblandningen. Vik in tills allt har blandats väl och konsistensen är trög, men lavaliknande. Smeten ska rinna långsamt av sleven när du lyfter den, och inte falla ner i tunga kluttar. Rör inte för mycket.
 
Spritsa ut rundlar på ett bakplåtspapper. Om du har ett billigare papper från tex ica, använd dubbla för att undvika att macaronsen spricker i ugnen av värmen underifrån. Det skyddar lite bättre med två. Använd en rund tyll, och se till att rundlarna blir ungefär lika stora.
 
Låt kakorna vila i rumstemperatur ca 1 timme. Sätt ugnen på 150grader. (Min ugn är ganska varm, så jag brukar ta 145grader). Grädda kakorna i 10-12 min mitt i ugnen. Låt dem svalna på plåten innan du lossar dem.
 
 
Fyllning:
2 dl vispgrädde
50g mandelmassa
 
Mosa mandelmassan med en gaffel, häll på lite ovispad grädde så massan blir lite mer följsam. Vispa resten av grädden ganska tjock. Fyll grädden i en spritspåse med liten stjärntyll.
 
Klicka ut lite mandelmassa mitt på hälften av kakorna. Spritsa grädden kring mandelmassan. Lägg på en av de ofyllda kakorna som lock.
 
 
 Helt outstanding goda macaroner!
 
 
Genom att göra små semlor i macaronformat finns det inga regler om hur många man får äta... De är ju ändå så små...
 

Absolut de godaste macaronsen jag smakat!
 
 
 
Ps, om ni kikar på bloggen från en mobil enhet eller läsplatta kan den nya designen på bloggen se "märklig" ut. Jag beklagar detta, och hoppas att det ska ordnas en funktion snart så jag kan korrigera detta!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Så söta :)

2:a kommentar, skriven , av Jennie studerar i Los Angeles:

OH muuuuums:D

3:e kommentar, skriven , av Cathrine Forsell:

Det ser väldigt gott ut! Fin design på bloggen :)

Svar: Tack så mycket! Fantastiskt gott.
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Emma Grann Fotografi:

MUMS

5:e kommentar, skriven , av LORISSA LOVEBOMB:

Det låter som total sockerchock >.< Så himla vackra också, man skulle ha dem som dekoration :D

Svar: Tack så jättemycket! Grädden väger upp lite, så de blir inte toksöta, bara supergoda :) Mycket smak av mandel, precis som man vill ha en macaron.
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av passionrio:

Det var sötaste små semlor jag har sett. Grattis!

Svar: Tusen tack :)
Suzanne Bruks

7:e kommentar, skriven , av Elin Melander:

Hej! Jag har bakat macarons ett antal gånger och lyckats med en del. Dina skal ser ju fantastiska ut så jag ska orova ditt recept. Jag har bara en fråga och det är hur lyckas du få dom så vita. Färgar du dom med något? När jag har bakat utan någon färg på skalen blir dom lite mer brungula. Något tips?

Svar: Hej! Dessa är helt utan färgämne. Mina macarons får lite färg om ugnen är för varm. Jag kör145-150 grader mitt i ugnen i 10-12 min, då blir de bra. Annars kan man använda vit pulverfärg vet jag, om man vill vita på kakorna :) lycka till!
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Anonym:

Har du recept på vad man har för smet annars i vanliga macarones ?

Svar: Här finns recept på alla olika macarons jag gjort :) http://bakebelieve.blogg.se/category/macarons.html
Suzanne Bruks

9:e kommentar, skriven , av Anonym:

Hur många blir det ca av ovanstående recept? Ser fantastiska ut!

Svar: Det brukar bli två plåtar med macarons av detta recept, så när man sätter ihop dem blir det kanske 20 st :) beroende på hur stora du gör.
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :