Rock Candy

publicerat i Godis;
 
Jag och min sambo följer Breaking Bad på Netflix. Där en cancersjuk kemilärare börjar koka metamfetamin, eller crystal meth, för att tjäna pengar till sin familj. Jag läste att "drogerna" de har med i serien egentligen är kristalliserat socker, och kom ihåg en kemilektion från högstadiet där vi gjorde detta själva. Bröstsocker eller Rock candy är karamelliserat socker på pinne. Här är en beskrivning på hur man pysslar ihop detta själv.
 
Mina små Rock Candy-pinnar blev inte 100% bra, jag tror det beror på att jag hade för varm sirap när jag stoppade ner mina klubbpinnar. Beskrivningen nedan kommer därför att vara mer precis än det sätt jag gjorde dessa. Så om ni följer beskrivningen blir kanske era kristaller blir tydligare än mina!
 
 
Rock Candy
 
3 delar socker
1 del vatten
grillpinnar
klädnypor
glasburkar (gärna smala)
ev smak och färg
 
Såhär gör du:
 
1. Blanda socker och vatten i en kastrull. Koka upp det och rör tills sockret är helt upplöst och blir en tjock sirap. Ställ åt sidan att svalna
2. Ta en grillpinne och klipp till den så den inte har någon spetsig del. Skölj pinnen i vatten, och rulla den därefter i socker så det fastnar socker på pinnen.
3. Sätt en klädnypa på pinnen, mitt på ungefär.
4. Mäta genom att stoppa ner pinnen i en glasburk. Var på pinnen ska klädnypan sitta för att hålla upp pinnen ca 1 cm från botten på glasburken? Klädnypan själv ska vila på kanterna till burken.
5. Droppa valfri smak och färg ner i burken
6. Häll på med den avsvalnade sirapen, och för ner grillpinnen i burken.
7. Ställ burken/burkarna på ett lugnt ställe, kanske inne i ett skåp, och låt kristallerna börja växa.
8. Täck för med en bit hushållspapper så inte damm samlas i burken
9. Efter ca en vecka har sockerkristaller vuxit på pinnen, och du får vackra kristallklubbor
 
 
Kristallerna bör bli tydligare än de blev på mina. Men de smakar ändå mumsigt med hallon- respektive smultronessens!
 
 
Roligt experiment, som går att variera i smak och färg i oändlighet!
 

Kommentera inlägget här :