Äppelkaka med chokladglasyr

publicerat i Mjuka kakor;
 
Tomellillakrans. Så kallade min farmor en sockerkaka fylld med äpplen som var täckt med en glasyr av choklad. Jag kom att tänka på denna när jag stod och vände på ett par äpplen som sett sina glansdagar. Jag tycker det är synd att kasta mat, och bestämde mig istället för att baka på dem. Inte riktigt samma recept, men en kaka inspirerad av tomelillakransen blev det. En fantastisk äppelakaka!
 
 
Äppelkaka
 
2 ägg
2 dl socker
2,3 dl mjöl
1,2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljessens
75g smör
½ dl mjölk
2 äpplen
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva upp äpplena.
Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Blanda ner mjöl och bakpulver. Smält smöret och blanda med mjölken. Rör ner smörblandningen i smeten och smaksätt med vanilj. Rör ner de skivade äpplena.
Smöra och bröda en form. Grädda kakan i ca 25 min. Stäljp upp på ett fat. Låt kakan svalna helt innan du gör glasyren.
 
Chokladglasyr

1 dl grädde
100g mörk choklad
1 tsk vaniljsocker
 
Koka upp grädden och ta åt sidan. Smält ner chokladen. Smaksätt med vaniljsocker och låt ganachen svalna något. Häll glasyren över kakan.
 
 
Grädde blir gott till!
 
 
Jag serverar min kaka med lite hallon från Västerbottensskogarna
 
 
En härlig söndagskaka!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lurvkotten:

Den ser mycket god ut. Hoppas du får kaksugna gäster.

2:a kommentar, skriven , av Malin:

ser jättegod ut! Å färska hallon vad sugen jag blev på det nu, hade det inte vart -7 ute hade jag sprungit ner till affären å handlat!
// MAlin

3:e kommentar, skriven , av Kristin // The Chocolate Box:

Så gott det ser ut! Har nog aldrig parat ihop äpplen och mörk choklad, nu blev jag ju sugen på att testa :)

Svar: Det är klart att du ska testa! Det är fantastiskt gott :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :