Klappgröt på svartvinbärssaft

publicerat i Övrigt;
 
Här kommer en riktig nostalgitripp....
 
 
När jag gick på dagis fanns en kokerska som hette Ann-Britt (uttalades AmbriT av 4-årig Suzanne). Jag minns hur jag brukade smyga bort till köket, och hon lyfte upp mig på bänken att titta på medan hon arbetade. Det var en av de absoluta höjdpunkterna med dagis!
 
Ann-Britt lagade fantastisk mat till oss. Än idag äter jag rostat bröd med skivade ägg och kallar det Mollimacka, från dagistiderna. Något som jag minns särskilt är att vi fick Klappgröt. En rosa, söt gröt som var helt gudomlig för små magar!
 
 
Idag blev det Klappgröt gjort i Brån.
 
 
Klappgröt kan göras på saft eller sylt. Min är gjord på mammas magiskt goda svartvinbärssaft!
  
 
Klappgröt 4 port
 
5 dl vatten
2,5 dl outspädd svartvinbärssaft (går lika bra med hallon-, jordgubb- eller blandsaft)
1 dl mannagryn
 
Blanda saft och vatten och koka upp i en kastrull. Tillsätt grynen och låt småkoka i ca 5 min, rör om då och då.
Låt gröten svalna lite, och vispa den därefter med assistent eller elvisp till en ljus luftig kräm/gröt.
 
Servera med kall mjölk, eller mjölk blandad med grädde.
 

Perfekt som mellanmål eller efterrätt!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Jag älskar klappgröt än idag :)

2:a kommentar, skriven , av joanna-livet med asperger:

mumms

Kommentera inlägget här :