Schwarzwaldtårta

publicerat i Tårtor;
 
Idag fyller storasyster år, och har önskat sig Schwarzwald. Då det egentligen bara är hon som är riktigt förtjust i denna tårta altererade jag den lite mot hur den brukar göras i vår familj. Bottnarna har jag gjort som Budapesttårta, och istället för bara grädde är den också fylld med hallon, mums!
 
 
Schwarzwaldtårta
 
6 äggvitor
2,5 dl socker
100g hasselnötskärnor
40g marsanpulver
 
8dl grädde
hallon (eller mandarinklyftor)
mörk choklad till dekor
 
 
Sätt ugnen på 150grader. Rita ut fyra rundlar på bakplåtspapper, två på varje, ca 20cm i diameter.
Mixa nötterna i en matberedare till ett kross. Blanda ner marsanpulvret.
Vispa äggvitorna till ett vitt skum, tillsätt sockret lite i taget tills du får en slät blank maräng. Vänd ner nötterna och blanda tills det är jämnt fördelat. Spritsa ut fyra bottnar på de förritade rundlarna.
 
Grädda bottnarna i 50 min. Stäng av ugnen och låt bottnarna stå kvar på eftervärme. Jag lät mina stå över natten, men någon timme fungerar också bra!
 
Vispa grädde. Grädden kan man smaksätta med någon likör om man vill, tex baileys, punsch eller cointreau. Jag smaksatte med lite vaniljessens. Bred grädde över den första botten och lägg en till ovanpå. Bred grädde även på denna, och hallon, upprepa på botten tre. Lägg den sista botten och täck hela tårtan med grädde.
 
Riv mörk choklad över tårtan. Garnera med chokladflarn, spritsad grädde, bär etc.
 
 
Chokladdekorationer görs lättast genom att först temperera chokladen. För mörk choklad: smält chokladen över ett vattenbad, värm till 48grader. Kyl därefter chokladen under omrörning i ett kallt vattenbad, till 28grader. Värm åter över varmt vattenbad till 31 grader.
 
Tempererad choklad blir hård, blank och smälter inte av dina händers värme när du hanterar den (placerar ut på tårtan tex).
 
 
För att piffa till mina flarn har jag använt överföringsark. Klipp till arken i önskad form, doppa den mönstrade sidan i choklad och låt torka. Dra av arket när chokladen stelnat, och mönstret sitter kvar. Finfint!
 
 
Nu ska jag packa ihop här hemma, ta med mig tårta och present och bege mig på kalas :)
 
Trevlig helg!
 

Kommentera inlägget här :