Mörka praliner med apelsin eller whisky

publicerat i Chokladpraliner, Tema: Jul;
 
Jag vet inte om det är åldern som den kommer med, kärleken till mörk choklad, men för mig har den verkligen vuxit. Framförallt tycker jag om egengjorda praliner med ett mörkt krispigt pralinskal fylld med mjuk tryffel.
 
Idag bjuder jag på recept på två olika tryfflar, antingen som fyllning i praliner, eller för rullning till små bollar att äta som de är.
 
 
Apelsintryffel
100g mörk choklad
1 tsk osaltat smör
½dl grädde
rivet skal från en apelsin
1 msk cointreau
 
Whiskytryffel
150g vit choklad
10g osaltat smör
½ dl grädde
2-4 msk whisky
 
Temperering av mörk choklad
 
Om vit choklad är den känsligaste sortens choklad för temperering, så är mörk choklad den tacksammaste. Ju noggrannare du är desto vackrare blir dock dina praliner! En rätt tempererad mörk pralin är glansig, har ett härligt bräck och smälter vid 37 grader, dvs på din tunga, inte mellan dina fingrar.
 
1. Smält 400g mörk choklad över ett vattenbad, jag låter vattnet sjuda, inte koka, och min skål med choklad sticker ner en liten bit i det sjudande vattnet. Värm chokladen till 48-50grader.
 
2. Häll över chokladen i en skål, och ställ denna i kallt vatten. Rör tills chokladen svalnat ner till 27-28 grader.
 
3. Skrapa ner chokladen igen över vattenbadet, och värm denna gång till 31 grader. Sedan är den mörka chokladen tempererad.
 
Gjut pralinskal i chokladformar, eller doppa tryfflarna direkt i den tempererade chokladen! En guide till att gjuta pralinskal hittar ni här.
 
 
Mönster under dina praliner får du genom att lägga ett överföringsark på chokladen innan den stelnat. När chokladen är stel drar du av arket och mönstret sitter kvar i chokladen.

 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Rebecca:

Hej! Står inget om hur tryffeln görs? Bara skal-tempereringen? Antar att det bara är att smälta chokladen, blanda samman med resten och klart - men ändå. Hjälp? Superfin blogg!

Kommentera inlägget här :