Triss i praliner

publicerat i Chokladpraliner;
 
Tänk vad tiden springer iväg. Om en månad är det fullt adventsstök, och sedan kommer vintern med all sin kraft. I helgen har vi varit på dop för en tös som jag just tyckte föddes, men se det var redan fyra månader sedan. Mamma M hade önskat chokladpraliner till dopet. Så fick det bli!
 
 
Få saker mättar ögat och gommen så mycket som en egengjord pralin.
 
 
Mörka chokladpraliner med söt tryffel, eller ganache. En med vanilj och en med macadamianötcreme.
 
 
 
Vaniljtryffel till 24 praliner
 
75 g vit choklad
1 msk smör
1/4 dl grädde
½ msk glykos
vaniljpulver
vaniljessens
 
Smält chokladen tillsammans med smöret. Koka försiktigt upp grädde och glykos och häll över chokladblandningen. Rör om till en slät massa. Smaksätt med vanilj och låt tryffeln svalna helt. Använd en spritspåse och fyll pralinskalen med tryffel.
 
 
Nötcremestryffel till 24 praliner
 
75 g vit choklad
1 msk smör
1/4 dl grädde
2-4 msk nötcreme
 
Smält chokladen och smöret. Koka upp grädden och häll över chokladblandningen. Rör till en slät massa. Smaksätt tryffeln med nötcreme, jag hade nötcreme gjord på macadamianötter till min tryffel.
 
 
Egentligen heter fyllningen i en pralin ganache, men jag brukar säga tryffel. Tryffel och ganache är i stort sett samma sak, men en tryffel är egentligen när man blandar choklad och grädde och sedan gör chokladgodis direkt av smeten. Man rullar den med händerna och kanske därefter i kakaopulver. En tryffel kan med fördel vara lite ojämn, den har nämligen fått sitt namn efter liknelsen med tryffelsvampen, skrynklig och dan.
 
Fyller man sin tryffel i ett pralinskal så byter den namn till ganache. 
 
 
Hur man gjuter pralinskal hittar ni en beskrivning på här.
 
 
När jag i helgen ändå var i pralintagen passade jag också på att göra en pralin till en inflyttningsfest! Dessa praliner garnerade jag med lite mörk choklad ringlad ovanpå.
 
 
Även dessa är fyllda med en vaniljtryffel. Mumsigt värre!!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Malin:

De var så underbart goda och alla gäster älskade dom, barn som vuxna :D Du är så duktig ;) Men nästa gång överlåter jag tårtbaket till dig! :)

Svar: Tårtorna var fantastiska Malin, märkte du inte att de försvann direkt? :) <3
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Kristin // The Chocolate Box:

Jösses vilka vackra praliner! Tycker det är så svårt att göra praliner, men det är säkert en övningsgrej. Önskar jag var bättre på det, för det är ju så gott och uppskattat att ge bort dessutom :)

Svar: Det är kladdigt om inte annat att göra praliner, men vänjer man sig bara vid det så får man snart in snitsen. Sedan vinner man mycket på att ha en bra form, och en bra termometer. jag har köpt mitt från lyckasmedmat.se, de har bra grejer för pralinbak :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Paula:

Hej!
Ramlade in på din blogg när jag letade lite efter hur man gör just praliner och tryfflar. Vilken otroligt fin och kul blogg att läsa!

Jag undrar, de två tryfflarna du gjorde till dopet ser ut att vara i chokladskal, men du skriver inget om det? Menar du att man kan göra en tryffelsmet och bara hälla i en silikonform direkt, utan att ha tempererad choklad som ska utanpå?

Tack från en riktig pralin-rookie!

Svar: Hej! Va härligt att du hittat hit:) jag skriver kanske lite otydligt i inlägget, men det finns en länk till hur jag gjuter pralinskal. Alldeles under texten om skillnad på tryffel och ganache. Inlägget är från i maj i år och heter att gjuta pralinskal :) lycka till!
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Hej! Är så imponerad av din blogg! Älskar själv att göra praliner, även om jag inte ens är i närheten av så bra så du är! Älskar den formen som är rund. Den som du har med ett hjärta på. Känner att jag bara måste ha en sån, men har inte hittat någon. Var har du köpt din? Hälsningar Julia

Svar: Men åh, tack så mycket :) Den runda formen köpte jag efter att ha varit på en kurs i just pralintillverkning, och vet inte var den går att köpa :( Annars brukar jag köpa mina formar på lyckasmedmat.se, de har många fina formar i hårdplast!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :