Hemgjord Noblesse

publicerat i Godis;
 
Hur tiden bara springer iväg. Idag firas första advent, och ännu är marken bar. Jag har dragit på mig en redig förkylning, och tröstäter av pepparkaksdegen som svängdes ihop igår.
Med smaken av ingefära i munnen och ett mörker som faller omrking mig sitter jag nu uppkrupen i soffan. Det här senaste året har verkligen sprungit iväg. Bloggen har fått mängder av positiv uppmärksamhet, och det har varit så otroligt roligt! Fyra tidningsreportage och april månads bakbloggare för sajten Baka. På det har vi dessutom fått vara med på blogg.ses förstasida flera gånger. Fantastiskt ändå!
 
Det har blivit lite mindre bloggande den sista tiden, kanske har det att göra med att mitt fokus flyttats från ugnen i köket till den biologiska ugnen. Jag håller nämligen på att grädda en liten bulle, som enligt beräkningarna ska vara klar den sista apri 2015. Ett nytt äventyr!
 
Förra året hade jag energin till en hel adventskalender i december månad, för den som vill gå tillbaka och titta och få massor av inspiration till julbaket hittar ni alla inlägg HÄR.
 
 
Idag bjuder jag på ett snabbt och enkelt godis att göra hemma: Noblesse.
 
 
Tunna chokladflarn med crisp
 
200g ljus eller mörk choklad
½ dl socker
20g smör
60g skållade mandlar eller naturella cashewnötter
 
Smält sockret i en panna till en ljusbrun karamell. Tillsätt smöret och nötterna. Rör om. Sprid ut på ett bakplåtspapper och låt svalna helt. Hacka nötterna, eller mixa dem i en matberedare, till ett kross av nötter och karamell.
 
Smält chokladen, och temperera den med fördel. För ljus choklad värms den smälta chokladen till 45-48 grader, och kyls därefter i ett kallt vattenbad till 26-27grader. Värm chokladen försiktigt åter till 30grader. Sedan är den tempererad, och klarar sig bra i rumstemperatur utan att smälta eller få vita fläckar. 
 
Blanda ner nötkrosset i chokladen och klicka eller spritsa ut rundlar. Om du har en matta av silikon anpassad för macarons kan man använda den som mall. Då blir alla flarn lika stora! Det går bra att bara spritsa/klicka för fri hand på ett bakplåtspapper också.
 
 
Låt flarnen stelna i kyl, och njut. Jag lovar att dessa inte blir kvar länge!
 
 
Ett julklapptstips kanske. Roligare att komma med en liten burk hemmagjord Noblesse, hellre en än köpt ask.
 
 
Trevlig första advent på er alla!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av rememberthiis.blogg.se:

Mums!!

2:a kommentar, skriven , av Alexandra :

Hej
Wow, vilka underbara & framför allt relativt enkla recept!!!!!! Har du instagram så man kan följa via mobilen? Kram Alex

3:e kommentar, skriven , av Småstadsfrun:

Oh wow vilket tips till mig som älskar både choklad och nötter! Mitt enda och ständiga julgodis är brända mandlar med ska möjligen avancera till det här med.
Och du, grattis till den egna "bullen". Ska bli spännande att följa dig här!
Må gott!

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Tack återigen för receptet. Även Grattis till det nya äventyret i april 2015. Mysig blogg. :-)

5:e kommentar, skriven , av Sara:

Så otroligt gott :) Och grattis till livet i magen :)

6:e kommentar, skriven , av Julia:

Låter mumma! Blir nog att satsa på det nu när man är student, men ändå vill ha ngt gott. Stort grattis till det nya livet! :)

7:e kommentar, skriven , av Annie in Cali:

Så gott det ser ut! Så himla, himla gott! Något att prova!

8:e kommentar, skriven , av Anna ML Holm:

Åh, yum!

9:e kommentar, skriven , av Therese:

Ville bara tacka för att jag ÄNTLIGEN lyckats med min chokladtemperering, tack vare dig! Vit, mörk, ljus; all choklad blir superblank och jättefin med dina tydliga instruktioner. Du är min största bakinspiration och jag återkommer till din blogg hela tiden, ingen gör det bättre. Bockar och bugar!

Kommentera inlägget här :