Chokladpralin med vaniljtryffel

publicerat i Chokladpraliner;
 
Idag blev det pralinbak! Paliner är inte så svårt, men det kräver tid och lite planering. Jag började med att göra en tryffel att fylla min pralin med. Vaniljtryffel. Hur gott som helst!!
 
 
Ett fat med härliga praliner.
 
Vaniljtryffel
 
100g vit choklad
10g osaltat smör
2 tsk vaniljarom
½ msk glykos
1/3 dl grädde
 
Smält choklad och smör tillsammans. Koka försiktigt upp grädde, glykos och vaniljarom i en kastrull, och blanda därefter ner det smälta chokladsmöret. Låt det stå en stund, och blanda sedan noggrant.
Låt tryffeln svalna och stelna till.
 
 
Pralinskal
 
400 g choklad
termometer
form
bakplåtspapper
 
När man gör praliner vinner man mycket på att ha bra hjälpmedel. Det finns pralinformar i silikon, lättare är det att jobba med dem i hårdplast som säljs från vissa chokladåterförsäljare. En termometer som är bra är också en förutsättning för att göra praliner.
 
Chokladen ska tempereras. Det gör den glansig, pralinen får ett fint bräck när man biter i den, och den smälter inte i rumstemperatur.
 
Mörk choklad tempereras genom att man smälter chokladen över ett vattenbad. Chokladen ska smältas och värmas till 48-50 grader. Därefter tar man kärlet från värmen och rör chokladen ner till 27 grader. Därefter sätts chokladen åter till värme och värmas till 31 grader.
Därefter fylls formen helt med choklad. Se till att du har ett bakplåtspapper under formen. Banka ur eventuella luftbubblor genom att slå formen i bänken. Var inte rädd för att ta i. Vänd sedan formen upp och ned, och häll ur all överbliven choklad ner på bakplåtspappret, så endast "väggarna" är chokladfyllda. Skrapa med en skrapa så mellanrummen mellan hålen är rena. Nu har du ett pralinskal. Ställ formen i kyl och låt chokladen stelna. Spritsa sedan ut din tryffel i formarna, lämna några millimeter till "botten", så fyll inte formarna helt. Skrapa upp chokladen från pappret, och smält om det över vattenbad. Häll sedan smält choklad över pralinerna och lägg ett lock över varje form. Skrapa bort överflödig choklad.
 
Låt stelna helt, och knacka sedan ut pralinerna genom att slå formen upp och ned mot bänkskivan.

 
Lite smält vit choklad ringlad över pralinerna ger lite karaktär.
 
Resterna av min vaniljtryffel och min smälta mörka choklad använde jag som smaksättning till smörkräm åt mina apelsinmuffins. Mums!
 
 
Fikadags!!
 

Det vackra hyllfatet hittade jag igår på Victorias Home på Mariedal i Umeå. Älskar det!!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sessan:

Alltså du är så himlarns duktig, sluta aldrig!

KRAM

Svar: Tack hjärtat=)
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Som det känns just nu så blir det nog de två år som vi har skrivit på, sen får det nog bli dags för nya äventyr i något annat land. Fast ja, det är 2 år kvar, mycket kan hända :)

3:e kommentar, skriven , av Sandra- Sockerchock:

Allt ser helt fantastiskt ut! Jag hade också funderingar på att göra praliner för några dagar sedan, ja en hel del annat också förståss men det var innan baciellerna tog över och vi nu istället bedriver sjukverksamhet här hemma och varken tid eller ork räcker till. Bakandet får helt enkelt vänta ett par dagar. Tack för att jag får gotta mig lite i det här så länge :)

Svar: Tack så mycket för fina ord=) Praliner är så himla gott....
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Louise:

SV: tack!! :)

5:e kommentar, skriven , av Alice - bilderbyalice:

sv: tack för tipset! det är ju faktiskt gott, att jag inte tänkte på det!
åhh vad härliga bilder!

6:e kommentar, skriven , av Eleonore- Kokboksutmaningen:

Vilka fina praliner det blev, måste bli bättre på att göra såna fina som man fyller! Underbar kak-hylla, attans att det är så långt till Umeå :D

Svar: Tack!! Hyllan är mitt bästa köp på länge! Victorias Home är en Shabby Chic butik, finns någon sådan i närheten kanske de också har hyllan=)
Suzanne Bruks

7:e kommentar, skriven , av Mårtenssons kök:

Oj då, så fina dom blev och för att inte tala om hur goda de låter! Fina bilder också, ser riktigt inbjudande ut.

Svar: Tack så jättemycket! Så roligt att få komplimanger=) Ni måste testa dessa, de är helt galet goda.
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Johan:

Letade efter beskrivning av pralinskal och temperering och träffade tydligen mitt i prick - plus fick lära mig massvis, grattis till en hel massa utmärkta ideer. Jag har hunnit bli väldigt mycket äldre än du men har först nu börjat förstå hur givande det kan vara med skapande i choklad. Tack för många fina uppslag och jag kommer att plocka massvis för att pröva. Om jag mot förmodan lyckas bli bra så skall jag också dela med mig.

Svar: Härligt Johan! Jag hade testat mig fram lite med non temp choklad bara för ett år sedan, men en pralinkurs väckte intresset till liv. har man bara rätt verktyg, en bra termometer och lite tålamod är det så fantastiskt roligt med praliner! Lycka till med dina :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :