Baileystryffel

publicerat i Chokladpraliner, Tema: Jul;
 
Fjärde advent idag. Jag är ledig och inväntar dopparedagen. Granen kläs, skinkan griljeras, sillsalladen förbereds och kalvsyltan hälls upp i sina formar.
 
 
Ett avslut på den lilla pralinskolan som varit denna vecka får bli det alternativet som finns för den som vill göra vackra praliner utan att köpa på sig en massa pralinformar. Det finns färdiggjutna skal att köpa, som du enkelt fyller själv med tryffel, och sedan doppar i choklad.
 

Baileystryffel
 
75g vit choklad
1 msk smör
1/4 dl grädde
ca 2 msk Baileys
 
Smält choklad och smör försiktigt i micron. Koka upp grädden och häll över chokladen, rör slätt och smaksätt med bailys.
 
Fyll de färdiga pralinskalen med tryffel. Pralinskal finns att köpa här.
 
 
Som ni förstår så blir dessa små praliner helt vansinnigt goda!
 
För att få en vacker finnish kan man med fördel doppa sina små pralinskal i ett hölje choklad. Jag tempererade mitt hölje, men skalen var lite kalla när jag doppade dem så de blev aningen randiga. Tänk på det om ni doppar i tempererad choklad, att tryffeln eller pralinen ska vara rumstempererad för bästa resultat.
 
 
Jag tycker dock att det blev lite vackert med randiga praliner, och garnerade dem med lite strössel i guld.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Aha! Mina mozartkulor blev också randiga! Fattade inte vad jag hade gjort för fel, men nu vet jag! Tack!

2:a kommentar, skriven , av Frida:

/Frida

Kommentera inlägget här :