Peppermint Patties

publicerat i Godis, Tema: Jul;
Fairytale of New York. Så heter min absolut favorit bland jullåtar. Den går varm nu på Spotify, och julstämningen har smått börjat infinna sig i kroppen. När jag tänker på Fairytale of New York tänker jag Irland och Storbritannien, och peppermint patties.  En smak som hör julen till är mint. Därför har jag bakat små mintkyssar till dagens lucka.
 
 
Bakom nummer 15 hittar vi
 
 
Peppermint Patties
 
1 äggvita
350g florsocker
1-2 tsk pepparmintsarom
150g mörk choklad
 
Vispa äggvitan till vitt skum. Tillsätt pepparmintsarom och börja blanda ner florsocker. Vispa ner ungefär hälften av sockret, och börja därefter arbeta in sockret med en slev. Blanda till en fast deg.
Rulla små bollar och platta till dem till pastiller stora som enkronor. Lägg dem på ett bakplåtspapper och låt dem torka ca 1 timme.
 
Smält choklad, och temperera den om du vill, doppa varje pastill i lite choklad och ställ dem åter på ett papper att torka. Garnera gärna med lite krossad polka. Eller så kan man garnera med salt, chili eller rosepeppar om man vill ha en lite häftigare smak!
 
 
Tacksamma, goda små munsbitar som är mycket enkla att göra.
 
 
Mums!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Emma | Tillvaron:

Herregud, det här MÅSTE jag göra! Är en riktig sucker för mintgodis. :)

Svar: Testade du dem Emma? :) Jag tycker de blir riktigt bra!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :