Ris a la Malta för två

publicerat i Desserter, Tema: Jul;
 
Två efterrätter hör för mig särskilt julen till, ostkaka och risalamalta!
Risalamaltan blir särskilt god om du lägger in clementiner, apelsiner eller mandariner någon dag innan i en vaniljlag! Bakom dagens lucka gömmer sig receptet på en fantastisk risalamalta för två!
 
 
 
Ris a la Malta
 
0,5dl grötris
1 dl vatten
salt
2,5 dl mjölk
1 dl grädde
vaniljpulver
ev florsocker
 
Koka grötriset enligt förpackningen. Först med vatten och salt ca 10 min, och därefter 45 min med mjölk. Låt svalna.
Vispa upp grädden och blanda gröt och grädde. Smaka av med vaniljpulver och florsocker.
 
Vaniljinkokt citrus
 
4 dl socker
2 dl vatten
vaniljpulver
hel nejlika
kardemumma
4 blodapelsiner
 
Koka upp allt utom apelsinerna till en simmig vätska. Filéa apelsiner och skiva ner i en burk, häll över vaniljlagen och låt frukten dra in kryddorna.
 
Varva risalamalta med citrus, och dela med någon du tycker om!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Malin:

Åhh Risalamalta som e så sgott!
Dock är det bara jag som gillar det i den här familjen så ris ala malta för två låter toppen tycker jag jag kan nog äta lite extra ;)

Svar: Risalamalta som är så gott! Nog kan man äta en malta för två alldeles ensam, såhär till jul iaf, då är allt tillåtet :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :