Vaniljflingor

publicerat i Småkakor, Tema: Jul;
 
Dan före dopparedan.
 
Vid det här laget har ni förhoppningsvis börjat komma till rätta inför julen. Klapparna är inslagna, familjen börjar samla sig och kanske tjuvsmakas det på både skinka och dopp i grytan. Vi öppnar lucka nummer 23 i adventskalendern, och där gömmer sig ljuvliga små vaniljkakor formade som snöflingor.
 
 
Vaniljflingor ca 30st
 
100g rumstepmererat osaltat smör
1 dl socker
1 tsk vaniljarom
1 tsk bakpulver
3½dl mjöl
1 ägg
 
vaniljsocker till utbak
 
 
Rör smör och socker tills det fluffat till sig lite, ca 3-5 minuter. Smaksätt med vanilj. Rör ihop mjöl och bakpulver på sidan av, och blanda ner i sockersmöret. Vispa med elvisp till en grynig massa. Knäck ner ägget, och arbeta ihop till en smidig deg. Överarbeta inte degen, utan när den är slät är den klar. Låt degen vila i 45 min i kylskåp.
 
Sätt ugnen på 175grader.
 
Strö lite vaniljsocker på bakbordet. Baka ut degen till ca 2 mm tjocklek, och stansa ut flingor. Det går givetvis jättebra att göra stjärnor, hjärtan eller någon annan form också! Grädda 7-12 min beroende på din ugn. Mina tog 9 min tills de var vackert gyllene i kanterna.
 
 
En liten sockerpärla i silver, och ätbart glitter fick pryda mina kakor.
 
 
Det var tur att jag ens han få till ett foto på dessa, då storebror hade bråttom att stoppa dem i munnen. Jag får ta det som ett gott betyg, och vara glad att de alls hann fångas på bild!
 
Imorgon är det julafton...

Kommentera inlägget här :