Cake Pops

publicerat i Cake Pops;
Kaka på pinne är barnsligt roligt, och passar faktiskt lika bra på vuxenfikat som på barnkalaset. Alla älskar Cake Pops! Cake Pops går att göra på alla tänkbara sätt, bara fantasin sätter stopp för vilka kakor du vill ha på pinne. En klassiker som aldrig är fel är Oreo Pops.
 
Här kommer en beskrivning hur jag gör Cake Pops.
 
 
Ett paket Oreos krossas i matberedare eller mixer, det ska påminna om kaffe, då är det klart.
 
 
75 gram Philadelphiaost, eller cream cheese blandas ner i kakkrosset.
 
 
Av smeten formar man bollar. Inte för stora så de blir för tunga. Då kan de falla "genom" klubbpinnen. En femkrona är en lagom storlek. Lite smält choklad gör att kakorna stelnar fast på pinnen. Det går att använda grillpinnar, sugrör eller träklubbpinnar. Jag har valt att köpa pinnar i plast. Dessa är från strosselannat.se.
 
 
Klubborna doppas i choklad eller Candy Melts. Sedan behöver de torka. Ett ställ går bra att göra i frigolit, eller snickra ihop ett i trä eller kartong. Mitt är gjort i kartong.
 
Innan drageringen stelnat garnerar man sina klubbor, med det strössel eller figurer man önskar.
 
 
Kaka på pinne.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kaisa:

Vilken rolig idé, det här måste jag prova!

2:a kommentar, skriven , av Therese:

Hej, tänkte göra cakepops (första gången, ska göra en prov omgång först) till vår sons dop. kan man göra de i förväg? håller de i kylen eller hus kan jag förvara dem? tacksam för svar!

Svar: Jag mailar dig ett längre svar, men cake pops kan man förvara i kyl i flera dagar, och de går även att frysa ned. =) /Suzanne
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Lisa:

Hej!
Har du möjlighet att maila mig oxå ang kyl/frys? Funderar på att göra massa cake pops till mitt 30-års kalas (& sätta bordsplaceringen på pinnen). Men pga tidsbrist innan kalaset skulle jag gärna göra dem ca 1 vecka innan. Hade tänkt baka en lime-sockerkaka & ha mörk choklad runt om. Tips mottages tacksamt!

4:e kommentar, skriven , av Mija:

Precis som ovan så har jag googlat lite nu om man kan frysa in färdiga(!) cake pops. Alltså där de är doppade i choklad och garnerade. Är det något speciellt man ska tänka på? Verkar som du har stenkoll =)

Svar: Haha, jag har inte alls någon stenkoll på detta :) Men vad gäller cake pops gjorda på Oreos och doppade i Candy Melts (likt receptet ovan) så går de bra att dekorera och frysa. De tas bara fram en stund innan de ska ätas så de hinner tina upp igen. Vad gäller cake pops doppade i choklad har jag aldrig testat. Ibland spricker choklad vid snabba temperaturväxlingar, och jag kan tänka mig att det kan hända. Ska man testa att frysa tror jag dock de bör dekoreras innan, det är alltid lite knepigare att få fast dekorationerna i efterhand. Testa dig fram, och lycka till!
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Jacqline:

Jag tänkte göra testa göra dessa till min dotters dop, hur många cake pops blir det av 1 paket oreos?
Måste tillägga att du har en alldeles underbar blogg!

Svar: Tusen tack!! Det beror givetvis på hur stora bollar man gör, men 15-20st får man ut :) lycka till!
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av anna:

hej! jag har en liten fråga till dig som jag hoppas du kan svara på. Vi ska ha namngivning för sonen nästa söndag 8/3 ska göra cakepops. (med ballerina och philadelphia)
och pga tidsbrist så tänkte jag göra dom redan på onsdag och frysa in.
jag undrar om jag kan göra dom HELT färdiga med choklad och dekorationer så dom bara är att ta fram tills söndag? kan man förvara dom så länge i frysen?

tacksam för svar =)
du får gärna svara till mailen!
Med vänlig hälsning, Anna

Kommentera inlägget här :