Grundrecept sockerkaka

publicerat i Övrigt;
Både till tårtbottnar och muffins använder jag ofta samma recept. Detta trots att en riktig cup cake ska vara luftig och helst aldrig göras på smält smör. En tårtbotten ska bli hög och luftig, och även där finns specialanpassade recept, tex med potatismjöl. Såhär bakar jag. Med samma recept som min mormor lärde mig som barn, för jag tycker det blir så himla gott!
 
 
Mitt grundrecept på sockerkaka:
 
2 st ägg
2 dl socker
2,3 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
50 gram smält smör
½ dl mjölk
 
 
Vispa ägg och socker luftigt och ljust, rör ner övriga torra ingridienser. Blanda försiktigt, och häll över smält smör och mjölk. Portionera ut direkt i formar och grädda mitt i ugnen på 200 grader. Knappt 20 min för tårtbotten, 12-20 min för muffin beroende på formarnas storlek.
 
Jag känner alltid i mina kakor med en gaffel ifall de är färdiga. Fastnar ingen smet är de klara.
 
 
Ofta använder jag en springform på 22cm när jag gör tårtbotten. Satsen blir lagom till att dela en sådan sockerkaka en gång. När jag gör höga tårtor gör jag alltså två bottnar enligt detta recept, och får tre lager fyllning.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av carolina:

När du gör tårtbottnar av detta recept, vad använder du för form?
Är det en vanlig springform eller någon annan, med högre kant?
Tänkte om kakan blir hög nog att dela på eller om man får göra i omgångar..

Svar: Bra fråga!Jag kompletterar inlägget med lite info. När jag gör efter detta recept blir det en sockerkaka som är lagom att dela en gång. Jag använder en springform som är 22cm i diameter.
När jag gör högre tårtor gör jag två sockerkakor, och får således fyra bottnar och tre fyllningar.
/Suz
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :