Mäktig Chokladpaj

publicerat i Desserter, Paj;
 
Mississippi Mud Pie. Det är ett ord man kan smaka på hur länge som helst. En mörk, chokladig, kladdkaka med pajbotten.... Underbart! Precis en sådan bestämde jag mig för att jag skulle baka idag.
 
 
Chokladpaj
 
Botten:
 
125g rumstempererat smör
3,5 dl vetemjöl
½ dl kakao
½ dl socker
1 krm salt
1½ msk kallt vatten
1 ägg
 
Skär smöret i tärningar och lägg i en bunke. Sikta ner mjöl, kakao, socker och salt och arbeta in i smöret. Tillsätt vattnet. Arbeta hastigt ihop och tillsätt därefter ägget. Blanda till en smidig pajdeg. Lägg degen i plastfolie och förvara 1 timme i kyl.
 
Kavla ut degen med en brödkavel. Lyft degen över pajformen och klä formen med degen. Nagga botten och skär till kanterna. Förvara en stund i kyl och grädda därefter i 190 grader i ca 15 min.
 
Låt formen svalna.
 
 
Chokladfyllning:
 
150g smör
1 dl farinsocker
2 dl strösocker
3 ägg
3 msk kakao
150g choklad
1½ dl grädde
 
Rör smör och socker. Blanda ner äggen ett i taget, och därefter kakaon. Vispa till en smet. Smält chokladen över ett vattenbad och häll ner i smeten, blanda samman tillsammans med grädde.
 
Sänk ugnen till 160 grader. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i ca 40-45 min.
 
 
Låt pajen svalna och täck den sedan antingen med en chokladganache eller vispad grädde.
 
 
Mums!
 
 
 
Jag valde att täcka min paj med chokladganache och sedan spritsa grädde längs kanten.

Ganache
 
100g mörk choklad
en klick smör
1/3 dl grädde
 
Försmält choklad och smör i micron, rör flera gånger så det inte blir för varmt. Hetta upp grädde och slå över chokladen. Blanda samman till en tjock chokladsmet. Bred smeten över pajen.
 
 
Varsågoda!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lina:

De ser riktigt god ut! Den ska jag nog göra nästa helg!:)

2:a kommentar, skriven , av Bland bakverk och kastruller:

Riktigt chokladig och god!!!
Kram

3:e kommentar, skriven , av Kaisa:

Mums, så god den här pajen låter, den måste jag testa.

För övrigt, älskar att läsa i din blogg. Testade att göra cakepopsen av oreos, mumma!

Svar: Tack så jättemycket för fina ord om bloggen, det gör det värt att fortsätta skriva:) Och vad roligt att du testat att göra cake pops! Jag gör allt som oftast pops på just oreos, tycker det blir bäst! :) /suzanne
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Jenny:

Åh vad gott det såg ut!

5:e kommentar, skriven , av Jennie:

B.la har jag gillat detta inlägg och tänkte prova med denna smaskiga paj/kaka till helgen som tack till vår flytthjälp. Tror det kommer uppskattas! :-)

Jag har bara en fundering. Hur menar du med "Nagga botten och skär till kanterna." Man ska klä degen över pajformen, så mycket är jag med. Men jag har bara en pajform i keramik som inte är en springform, det går inte att ta av kanterna. Kan jag klä formen ändå med degen och bara servera hela kakan i formen? Vore givetvis mycket finare och roligare att kunna servera den utan form som du har gjort. Ska fundera vidare... :)

Tack för en grym blogg och grymma tips!

Svar: Jag svarar längre via mail, men denna paj ska gå bra att göra i en vanlig form också :) skära till kanterna gör du för att inte deg ska hänga över, och nagga gör du med en gaffel. Lycka till!!
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av Ida:

Den där pajen såg riktigt god ut! Måste göras till helgen. :)

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra! Om man inte riktigt tycker om kraftig chokladsmak man kan göra fyllningen med mjölkchoklad istället.
Suzanne Bruks

7:e kommentar, skriven , av Per:

Hur stor pajform använder du till det receptet?

Svar: Min pajform är 23 cm i diameter och 3 cm djup, den har avtagbar kant och är köpt på bagaren och kocken :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :