Bounty Brownie

publicerat i Mjuka kakor;
 
-"Schweinigt goda!" Ropade sambon, tog ett gäng och försvann upp i sin spelhåla igen. Det har varit en slappardag. A har spelat spel, och jag har bakat. Terapi.
 
 Baka Sockerfritt hade gjort en bountykaka tidigare, och det inspirerade mig till ett gäng brownies med kokosfyllning, Bounty Brownies!

Vi talar alltså om mjuk och kladdig botten, en krämig kokosfyllning och topp av mörk choklad. Nu har ni fått den mentala bilden, och här kommer ett bildbevis på den faktiska kakan.
 
 
Brownies
 
100g smör
3/4 dl kakao
2 ägg
2 dl socker
1 3/4dl mjöl
½tsk bakpulver
1/2 msk vaniljsocker
ev. en näve kokosflingor
 
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form med bakplåtspapper, formen jag använder är 18*26cm.
 
Smält smöret i en kastrull, och rör sedan ner kakaon. Låt svalna.
Vispa ägg och socker en stund med elvisp. Rör ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker för hand, du vill inte vispa in en massa luft i kakan. Tillsätt chokladblandningen, och därefter kokosflingorna.
 
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min. Låt kakan svalna. . 
 
För tjockare brownies, gångra receptet med 1,5 och grädda ca 30 min.

 
 
Bountyfyllning
 
75 g smör
150g riven kokos
3 dl florsocker
2/3dl vispgrädde
 
Smält smöret, och ta kastrullen från värmen. Rör ner övriga ingredienser.
Bred massan över browniebotten, i ett jämnt lager. Ställ in hela formen i kylskåp en stund så den stelnar till och blir lättare att skära. Kakan kan vara över natten i kyl om det är lämpligt för dig.
 
Lyft ur hela kakan med bakplåtspapper, bred smält choklad över, och skär rutor. Tänk på att små rutor ofta uppskattas, då kan man ta två om man vill istället.
 
 
Innan chokladen stelnat kan du strö lite kokos över varje ruta, eller så pudrar du dem med lite florsocker efteråt.Båda varianterna blir fina!
 
För den som gillar kokos och choklad är denna skapelse en riktig dröm! Mörk choklad och söt kokos passar så otroligt bra ihop!
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Ser sjukt gott ut =)

2:a kommentar, skriven , av Leila:

Jeeeeeezzuuus va goda de ser ut. Kokos är en storfavorit och när jag var liten (aaa kanske fortfarande) var Bounty mitt favvogodis. Måste bara göra nån dag. Bättre att göra eget än att äta köpt Bounty som bara innehåller skit.
//Leila

Svar: Varning bara för att dessa är helt förtrollande goda ;) (älskar också bounty)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Mia:

Åh så gott, det här måste jag absolut göra! Jag älskar choklad och kokos! :)

4:e kommentar, skriven , av lilo:

ungefär hur mycket mörk choklad behövs till det översta lagret? blandar du den med någon olja eller breder du på den bara som den är? ser riktigt gott ut! :P

Svar: Jag smälte kanske 100g choklad :) jag ville ha ett hårt översta lager, så det är bara choklad. Med lite smör, olja eller grädde kan man absolut tillsätta :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :