Chokladpannacotta

publicerat i Desserter;
 
Det mesta av det jag bakar hamnar i magarna på våra vänner. Vi har mycket kompisar hemma hos oss, vilket är otroligt roligt med tanke på att vi bor 2,5 mil utanför stan. Ofta är det A:s garage som lockar, och skruvning av bilar. Grabbarna som kommer förbi får vara smaktestare av både det ena och det andra i mitt kök, och man kan nog säga att de har blivit lite bortskämda. Därför ville jag göra något som fick även de allra bakvanaste killarna att höja på ögonbrynen.
 
Det blev en fantastisk chokladpannacotta med amarulagrädde, karamelliserade cashewnötter och färska björnbär. Manligt, stilrent, gott!
 
 
Inspirationen till denna skapelse fick jag från senaste numret av tidningen Baka. Årets konditor, Patrik Fredriksson, hade satt ihop något liknande till tidningen.
 
 
Chokladpannacotta
 
4 dl grädde
3/4 dl gelesocker multi
100g mjölkchoklad
 
Smält ner chokladen i grädden. Tillsätt gelesockret och koka upp. Låt koka i 30 sek och häll sedan upp i serveringsglas.
 
Jag gör pannacotta med gelésocker istället för gelantinblad. Dels blir det så himla bra, sedan gillar jag att gelésocker är vegetariskt, tillskillnad från gelantin.
 
 
Karamelliserade cashewnötter
 
½ dl socker
20g smör
60g cashewnötter (eller annan valfri naturell nöt)
 
Smält sockret i en panna till en ljusbrun karamell. Tillsätt smöret och nötterna. Rör om. Sprid ut på ett bakplåtspapper och låt svalna helt. Hacka upp nötterna till ett smul att ringla över pannacottan.
 
Blir det nötter över är ett tips att använda detta som tillbehör till glass!
 
 
Amarulagrädde
 
1dl grädde
2 msk amarula cream
 
Systembolagets beskrivning av amarula cream är denna: Gräddig, mycket söt smak med tydlig karaktär av smörkola, inslag av tropisk frukt och vanilj. Passar perfekt till den mäktiga pannacottan!

Tillsätt amarula cream till ovispad grädde. Vispa upp till en lätt vispgrädde, och spritsa den till pannacottan.
 
 
Färska björnbär och lite chokladsås blir pricken över i.
 
 
Våningsskålarna är köpta på Mias Lustgård i Umeå.
 
Denna chokladdröm bjöd jag tre av mina favoritgrabbar på till efterrätt, och jo, nog höjdes ett och annat ögonbryn. Högsta betyg, och mätta pojkar. Det får man räkna som succé!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av C by Caroline ❤️:

Åh det såg väldigt gott ut! :)

2:a kommentar, skriven , av Elin:

Hej.
läste inlägget om hemligheterna i bakning, och jag blev glad.
dels fick jag en bra beskrivning på varför smör ist för margarin
(min sambo tycker inte att "smör är bättre och godare" är en bra förklaring)
och sen det där med choklad, tack nu ska jag bara köpa bra choklad :D


Svar: Hej Elin! Vad roligt att höra! Smör är bättre och godare;) men det ligger lite mer bakom än så. Visa pojkvännen denna länk, så kanske även han vill köpa hem smör i framtiden :) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Maria:

Eftersom din blogg är alldeles fantastisk så gjorde jag ett inlägg på min blogg där jag lånade en bild från din blogg och har länkat hit! Fortsätt med ditt fantastiska arbete här på bloggen :) Mitt inlägg hittar du här: http://www.nattstad.se/HallonMia/kvallens-bloggtips-13289631

Svar: Tusen tack för detta Maria :)
Suzanne Bruks

4:e kommentar, skriven , av Sara:

Ååh vilken härlig bakblogg! Underbara bilder och smaskiga recept! Vill ju bara sätta igång och baka på direkten!

5:e kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Fy så gott de såg ut :) Och skålarna va så fina :) Ha en bra dag :)

6:e kommentar, skriven , av Marja - Baka Sockerfritt:

Jag blir bra chokladsugen!
Sv: Den finns mitt e-magasin: http://bakasockerfritt.se/item/baka-sockerfritt-e-magasin-ute :D

7:e kommentar, skriven , av Kvartettmamman:

Nu blev jag riktigt gottesugen :)

8:e kommentar, skriven , av tove:

hej! du bakar och tar så otroligt fina saker!! Hittade precis till din blogg:)

Svar: Men tack så jättemycket! Så roligt att du hittade hit!!
Suzanne Bruks

9:e kommentar, skriven , av Matilda:

Men åh så gott! Ser verkligen ut som något jag skulle kunna äta anytime!
Kram :)

Kommentera inlägget här :