Dulce de Leche Pudding

publicerat i Desserter;
 
Den vansinnigt goda karamelliserade mjölken fortsätter att inspirera. Idag blev det en kolapudding, som chokladpudding, fast med dulce de leche. Vansinnigt gott!! Just min kolapudding toppades med punschgrädde. Mums!
 
 
Kolapudding 4 portioner
 
3 dl mjölk
2,5 msk maizena
1 msk socker
1,5 dl karamelliserad mjölk (färdigkokad kondenserad mjölk)
1 ägg
ev. ½ msk vaniljpulver
 
Blanda mjölk, majsstärkelse, socker, karamelliserad mjölk och ägg i en kastrull. Sjud under omrörning tills krämen tjocknat. Smaksätt eventuellt med vanilj. Häll upp krämen i portionsskålar. Låt puddingarna svalna, och sedan kallna helt i kylskåp.
 
Servera med grädde, gärna smaksatt med lite punsch.
 
 
Lite pudrad kakao blir vackert på, och ger lite färg till puddingarna.
 
 
I flowerpaste har jag stansat ut en liten blomma, och målat med pulverfärg i guld. Det går även att göra blommor i sugarpaste, om man vill garnera efterrätten lite.
 
 
Magiskt krämig dulce de leche. Jätteenkel och god efterrätt, som med fördel är helt förberedd innan, och bara kan tas fram när det är dags att äta den!
 
Portionsskålarna kommer från serien Mynte av Ib Laursen.
 
 
Smaklig spis!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Amanda Lundkvist:

sv: håller med att de är härligt med sol och värme! :)

självklart,du har riktigt härliga recept och så härliga smarriga bilder :D dock är jag glutenintolerant men brukar bra kunna ersätta vetemjöl med glutenfritt mjöl utan problem,bara att satsen av mjölet blir lite annat men annars är det desamma! kommer antagligen vid någåt skede låna recept av dig om jag får? :D självklart kan jag länka till din blogg.
Vet dock inte ännu när det blir eftersom jag håller på återhämta mig från en operation :)

Kommentera inlägget här :