Tryffelägg till påsk

publicerat i Godis;
 
Mörk choklad, grädde, smör. Det är det enda som behövs för att göra en helt fantastisk tryffel. Tre ingredienser, någon timme i kylskåp och du har den perfekta godbiten till eftermiddagskaffet.
 
 
Skärtorsdag. Nu är det påsk! Vi packar ihop oss, lämnar över katterna till kattvakten, och drar hem till jämtland (ångermanland). Påsk är den där glada, pastellfärgade, högtiden utan måsten. Man umgås, kör skoter, grillar korv och äter hysteriska mängder godis.
 
Årets påskgodis har jag gjort själv, och det blev just en mörk tryffel. Självklart måste jag dock sätta lite prägel och karaktär på den, och har skapat dessa små tryffelägg i glada påskfärger!
 
 
Chokladtryffel
 
150g mörk choklad
½ dl grädde
25g smör
 
Smält choklad och smör försiktigt tillsammans i micron. Rör om flera gånger. Koka upp grädden, och häll över chokladen. Låt svalna, och stelna helt i kyl.
 
Rulla små bollar. För att göra ägg formar du bollarna med fingarna till en oval form. Rulla dem i kakao, eller doppa i choklad. Förvara tryfflarna i kylskåp.
 
 
Jag har doppat mina tryfflar i vit non temp choklad. Det går också bra att temperera vit choklad och doppa i.  

 
Med pulverfärg från rainbow dust har jag penslat färg på äggen. Ett har jag målat med ätbara färgpennor. Pennorna är köpta på Panduro inne i Umeå. Pulverfärgen har jag beställt från nätet, finns tex här.
 
Pulverfärg är superlätt att jobba med, och det fäster bra på just choklad.
 
 
Non temp choklad är choklad som får samma egenskaper som tempererad choklad, men utan att man måste påverka chokladen. Den är bara att smälta och doppa i. När den stelnar blir den hård, den smälter inte i händerna och den blir relativt blank. Ett bra alternativ om man vill ha tunna chokladskal snabbt!
 
 
Glad Påsk!

Kommentera inlägget här :