Vaniljbullar i all hast

publicerat i Mjuka kakor;
 
Jag är i ärlighetens namn inte särskilt duktig på att baka bullar. Jag saknar både känsla för när degvätskan är fingervarm, och när degen är lagomt fast. När jag bakar bullar blir det kletigt och kladdigt, det ska rullas och skäras och hållas på, och aldrig blir det så bra som jag vill. Dock så älskar jag bullar! Särskilt mammas, med hemmagjord svartvinbärssaft, det är grejer det!
 
Jag fick hem en jäsblandning av DrOetker. En blandning av torrjäst och bakpulver, där man varken behöver värma degspad eller jäsa degen i flera omgångar. Allt som behövs är 15 minuters jästid. Perfekt!
 
 
Vaniljbullar
 
1 pkt jäsblandning
1 kg mjöl
1 dl socker
5½ dl mjölk
100g rumstempererat smör
1 tsk kardemumma, stött.
 
100g rumstempererat smör
vaniljsocker
 
Rör smör och vaniljsocker till fyllningen, smaksätt eventuellt även med lite vaniljarom.
 
Blanda samman alla torra ingredienser och kardemumman i en hushållsmaskin eller en bunke. Arbeta in det mjuka smöret, och tillsätt mjölken. Blanda väl till en smidig deg.
 
Baka ut degen i två omgångar. Kavla delarna till ca 40*20cm. Bred ut vaniljfyllningen och rulla ihop degen.
Skär ut skivor av rullen, och lägg på ett bakplåtspapper att jäsa i 15 min.
 
 
 
Pensla bullarna med uppvispat ägg, och garnera med lite strösocker innan du gräddar dem.
 
 Grädda i ugn på 225grader knappt 10 min.
 
 
Såhär ser jäsblandningen ut.
 
 
Suveränt att slänga ihop om man har kort om tid och vill bjuda på färska, varma bullar!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Maria - mamma och gravid ♥:

men vad gott! och smart att kunna korta ner jästiden :)

Svar: Ja, jättefiffigt!
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Chamilla:

Vad supergott :D
Du som bakar så mycket kanske har något bra resept på hårda kakor man kan stoppa i en burk och ta av då och då? Ingen skorpa eller så, en hård kaka bara?

Svar: Oj! Vilken knepig liten rackare... Rent spontant tänker jag att de flesta småkakor kan man ha i en burk. Annars håller maränger väldigt länge i rumstemperatur! Du kan kika längre ner i bloggen. Tidigare i år gjorde jag maränger, och de håller länge! Har du dessutom en glasburk är det också väldigt vackert.
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Chamilla:

Tack, det ska jag göra :D

4:e kommentar, skriven , av Linda:

Håller i skrivande stund på att grädda bullar som är gjorda på jäsblandning, efter att jag såg det här. Perfekt då det inte tar så mycket tid :)

Svar: Berätta gärna hur du tycker de blev!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :