Cupcakeros

publicerat i Cup Cakes;
 
Jag har sett flera varianter av cupcakes inslagna i rosblad, och tyckte att det var dags att jag provade på en sådan! Jag ville dock inte göra mina rosblad av sugar paste, då jag i ärlighetens namn inte tycker det är särskilt gott. Därför gjorde jag en egen modelleringschoklad till detta bakverk.
 
 
 
Modelleringschoklad
 
100g mörk choklad
55g glykos
 
Smält chokladen över ett vattenbad, eller försiktigt i micron. Rör den slät. Blanda ner glykos och rör tills chokladen och glykosen blandats helt. Massan ska släppa från väggarna på skålen. Häll över massan på en bit plastfolie och slå in den. Förvara i rumstemperatur i ca 5 timmar.
 
Av modelleringschoklad kan du forma rosor, täcka tårtor eller stansa ut figurer. Det är ett alternativ till marsipan och sugar paste. Modelleringschoklad kan vara lite svår att jobba med då chokladen gärna smälter av fingervärme, men med kalla händer (ta hjälp av en kylklabb tex) så går det an!
 
 
Min modelleringschoklad blev till kronblad till en inslagen cup cake
 
Såhär gör du en cup cake ros.
 
1. Baka en sats minimuffins. Jag gjorde mina med lite valrhonakakao.
2. Rör ihop en smörkräm genom att vispa 75g mjukt smör med 1,5dl florsocker i ca 10 min. Smaksätt med lite vaniljpulver.
3. Ta ur en kall muffins från pappret. Spackla den med smörkräm som en konisk form. För att modelleringschokladen ska fastna så kan man även spackla lite på sidorna av muffinsen.
4. Knåda modelleringschokladen lite, och kavla ut den. Stansa ut rundlar med en form eller ett litet glas. Rundlarna bör vara ca 6 cm i diameter.
5. Tunna ut kanterna på halva rundeln lite, för att få ett tunnare utseende på kronbladet.
6. Börja med en rundel och forma den koniskt runt kakan, sätt en annan rundel precis mitt emot denna så att de möts, se bilden ovan hur det ska se ut.
7. Lägg kronbladen därefter omlott runt kakan, och fäst dem mot muffinsens underkant. Kronbladen fastnar i varandra med hjälp av dina händers värme, skulle de inte göra det kan man ta hjälp av lite smält choklad.
 
 
 
Lite pulverfärg i guld har jag penslat på toppen av varje kronblad.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Malin:

Så vackra dom blev nästan hemskt att äta dom ;)

2:a kommentar, skriven , av Emma | Tillvaron:

Gud va duktig du är! Kan man anlita dig sen tro när det vankas bröllop i framtiden? :)

Svar: Planerar ni bröllop? <3 Så underbart isf! Jag vet dock inte om jag skulle våga baka till en sådan speciell tillställning. Hör av dig när det närmar sig ska jag känna efter om nerverna håller;)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Va fina dom blev :)

4:e kommentar, skriven , av Emma | Tillvaron:

Nej, inte planerar. Men ibland pratar vi om giftermål och bröllop, och då hade det varit roligt att anlita dig. Det ligger nog ett par år framåt i tiden, hehe. :)

Kommentera inlägget här :