Salty Peanut Butter Cups

publicerat i Godis;
 
Älskade A tycker om kombinationen av sött och salt. Själv är jag rysligt förtjust i sött och surt, men det får bli till ett annat inlägg. Jag bestämde mig för att göra något riktigt amerikanskt, och spetsa till det med lite sälta, för att mätta min sambos mage.
 
Det blev jordnötssmörsgodis med flingsalt.
 
 
Peanut Butter Cups
 
250g mörk choklad
 
75g jordnötssmör
1 msk smör
25g florsocker
ev. puffat ris eller hackade jordnötter
 
flingsalt
 
Smält chokladen försiktigt i micron, eller över ett vattenbad. Häll lite choklad i varje form, och vicka dem tills chokladen täcker botten och kanterna. Ställ kallt att stelna.
Blanda jordnötssmör, smör och florsocker i en bunke, rör samman tills det är helt blandat. Tillsätt lite nötter eller puffat ris för textur. Spritsa eller klicka ner jordnötssmeten i chokladformarna. Platta till med fingret. Häll över mer smält choklad och ställ godisarna åter kallt. Innan chokladen stelnar helt, tillsätt lite flingsalt för dekoration och smak.

 
Dessa raringar är enkla att göra, och det går att använda sig av många olika formar.
Just mina formar är minimuffinsformar köpta på Panduro.
 
 
Vill man kan man givetvis bortse från flingsaltet, men det ger en spännande effekt och balanserar upp det söta på ett bra sätt!
 
 
Imorgon är det 4 juli, USAs nationaldag, och vad passar då bättre än detta?
 
Smaklig spis!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Så gott de lät!

2:a kommentar, skriven , av Johanna E:

Åh mums! MÅSTE testa!! :)

3:e kommentar, skriven , av Johanna Bergqvist:

Men åh vad gott! Jag försöker att inte äta så mycket socker, ska nog göra en sockerfri variant :D Älskar verkligen kombinationen av jordnötter och choklad!

4:e kommentar, skriven , av Anonym:

Hur många blir det ungefär?

Svar: Det beror förstås på vad man gör dem i. Men till småformar torde det räcka till ca 15 st. :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :