Hallonmacarons

publicerat i Macarons;
 
Denna helg har spenderats hemma i Hoting, hos mor och far. Där har jag myst med katten Kotten, ätit hiskeliga mängder mat samt bakat med varenda skål, bytta, slikepott och fat mamma äger! Ett av bakverken blev en hallonmacaron. Den tänkte jag dela med mig av till er just nu.
 
 
Macarons
 
75g mandelmjöl
75g florsocker
2 st rumstempererade äggvitor- i varsinn skål (30g vardera)
18g socker
rosa hushållsfärg
 
sockerlag:
25g vatten
75g socker

 
Börja alltid med att ta fram och väga upp alla ingredienser när du gör macarons. Ha också en termometer till hands, till sockerlagen.
 
Sikta ihop mandelmjöl och florsocker i en bunke.
 
Vispa den ena äggvitan till ett vitt skum i en ren, torr rostfri bunke. Tillsätt 18 g socker i omgångar i skummet, vispa till en slät maräng (tar bara ett par minuter). Koka upp sockerlagen i en tjockbottnad kastrull. Undvik att röra om i lagen, utan mäta bara med termometer tills lagen nått 118 grader. Strila ner lagen i marängsmeten medan du vispar på medelhög hastighet. Fortsätt att vispa tills marängen blivit helt kall igen, ca 10 min.
 
Ta fram bunken med mandelblandningen, tillsätt den andra äggvitan och rör smidigt tills det är väl blandat. Färga med lite hushållsfärg, jag använder pastafärg från Wilton.
 
Vänd ner den kalla marängsmeten i mandelblandningen. Vik in tills allt har blandats väl och konsistensen är trög, men lavaliknande. Smeten ska rinna långsamt av slickepotten/sleven när du lyfter den, och inte falla ner i tunga kluttar. Rör inte för mycket!
 
Spritsa ut rundlar på ett bakplåtspapper. Om du har ett billigare papper från tex ica, använd dubbla för att undvika att macaronsen spricker i ugnen av värmen underifrån. Det skyddar lite bättre med två. Använd en rund tyll, och se till att rundlarna blir ungefär lika stora.
 
Låt kakorna vila i rumstemperatur ca 30 min- 1 timme, tills de fått en skyddande hinna och inte klibbar om du försiktigt rör dem. Sätt ugnen på 150grader. Grädda kakorna i 10-12 min mitt i ugnen. Låt dem svalna på plåten innan du lossar dem.
 
 
Hallonmousse
 

100g hallon
1/4 dl gelésocker
1 dl vispgrädde
1 msk marsanpulver

Koka försiktigt upp hallonen. Rör i gelésockret och låt koka i 30 sek. Låt hallongelén svalna, och vispa därefter upp grädden. Rör ner grädde och marsanpulver och blanda eventuellt i lite mer rosa karamellfärg. Låt moussen stå i kyl ett tag, och spritsa den därefter på hälften av macaronsen. Para samman med en annan macaron.

 

 
Idag är det 1:a juni, och sommaren är här på riktigt. Så otroligt skönt!
Härlig start på sommaren önskar jag er alla, och till alla nya läsare vill jag också hälsa särskilt välkommen till Bake Believe!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Favoriten! =)

2:a kommentar, skriven , av Wilma:

Åh vad gott det ser ut! Är det svårt att få till bra Macarons?

Svar: De kräver helt klart noggrannhet och lite tid. Men följer man bara receptet går det fint! Det är en seger varje gång man lyckas med macarons. :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Annika:

Mums!

Kommentera inlägget här :