Punschglass

publicerat i Glass;
 
I Brån har vi en EKO-trädgård, den drivs av hjälpsamme och duktiga Jonathan. På gården har de också höns, och därifrån köper jag fantastiskt fina och unika ägg. I fredags lämnade grannen över ett gäng, och jag blev inspirerad till glass!
 
 
Punschglass med cashewnötter och choklad 8 pers
 
3dl grädde
3 äggulor
0,75dl florsocker
½tsk vaniljpulver
2-3 cl punsch
mörk choklad
cashewnötter
 
Vispa grädden.
Vispa äggulor och florsocker luftigt och ljust, det tar ett par minuter. Smaksätt med vaniljpulver och punsch. Vänd ner äggsmeten i grädden.
Klä en form med plastfolie och klicka ner hälften av glassmassan. Riv över choklad och tillsätt cashewnötter, klicka ner resten av glassen. Garnera med choklad och nötter. Jag krossade även ett oreokex och strösslade över min glass.
Ställ i frys 5-6 timmar.
 
Servera gärna med färska bär. Jag valde björnbär.
 
 
Det finns nästan inte ord för hur fantastiskt gott detta blir! Sundborn släng dig i väggen!
 
 
Jag serverade denna glass till våra fina vänner när de kom på middag i helgen. Skålen var slickad vill jag lova!
Först nu blommar mina syrener, och de blir en vacker dekoration till de svarta björnbären.
 
 
Även glassbonden uppe i Västra Selet här utanför Vännäs har punschglass i sommar!
 
 
Smaklig spis!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica:

Mumms!

2:a kommentar, skriven , av Johanna:

Gott!

Kommentera inlägget här :