Cup Cakes med Choklad och Nötter

publicerat i Cup Cakes;
Minimuffins är en av mina absoluta favoriter. Storleken är så otroligt lagom, och de gör sig så bra till cup cakes. Dock så tycker jag att det är svårt att hitta fina formar. När jag sprang på dessa på Åhlens började dock inspirationen att flöda. Blekrosa... Choklad... Vintage.
                 
 
Inspirationen ledde till en enkel men ganska söt liten cup cake, fylld med chocolate chips och hackade macadamianötter. Jag älskar macadamianötter!
 
Chocolate chips Cup Cake
 
1 ägg
1 dl socker
1,2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljarom
40g smör
½dl mjölk
mörk choklad
valfria nötter
 
Sätt ugnen på 200grader.
Smält smöret och blanda med mjölken, ställ åt sidan.
Vispa upp ägg och socker till en vit, luftig smet. Sikta ner mjöl och bakpulver, och blanda om. Smaksätt med vanilj och häll ner den avsvalnade vätskan. Rör till en slät smet.
Hacka nötter och choklad, och tillsätt i smeten.
Fördela i minimuffinsformar. Grädda i ca 12-15 min.
 
 
Chokladsmörkräm
 
100g rumsvarmt smör
200g florsocker
1 tsk vaniljessens
100g mjölkchoklad
 
Smält chokladen och låt den svalna av helt. Vispa smör och florsocker till en len kräm, och tillsätt sedan vaniljen och chokladen. Spritsa över de avsvalnade muffinsarna.

 
 
Genom att bara spritsa rakt uppifrån och släppa på trycket eftersom man lyfter tyllen får man en enkel, men fin frosting.
 
 
 Fantastiskt goda, lagom stora frestelser.
 
 
 Trevlig helg!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av coffeeandcupcake.blogg.se:

Så fina dom blev :)

Kommentera inlägget här :