Pannacottapraliner

publicerat i Chokladpraliner;
 
Choklad. Få ord kan frambringa så mycket känslor som just ordet Choklad. Det håller på så många förväntningar, fantastiska smakupplevelser och drömmar. För vissa är choklad tröst, för andra en njutning. När jag hör ordet choklad tänker jag först på färgen... och sedan smaken, och ett litet pirr går genom kroppen medan hjärnan tänker "shit va gott!". Plötsligt är man tvärsugen, och måste hejda infallet att köpa på sig ett helt gäng chokladkakor att svulla i sig.
 
Nu är det dock helg, och det är helt okej att duka under för chokladbegären. Den här helgen sa chokladen i skafferiet till mig att den ville bli till praliner. Pannacottapraliner!
 
 
Pannacottapraliner
 
100g mörk choklad
 
1 dl grädde
0,25dl gelesocker multi
vaniljpulver
 
50g mörk choklad
1 tsk smör
2 msk grädde
 
 
Till detta recept behövs ingen speciell pralinform. Dessa går bra att göra i tex ischokladformar! Men givetvis även i pralinform av silikon.
 
Smält chokladen över ett vattenbad. Häll choklad i formar och se till att den täcker väggarna helt, ställ sedan formarna upp och ned. När överflödig choklad runnit ut, vänd formarna och ställ dem i kylskåpet ca 30 min. Upprepa eventuellt om chokladlagret känns för tunnt.
Plocka loss chokladen ur formarna.
Koka upp grädde och gelésocker. Låt koka i 30 sek. Smaksätt med vaniljpulver. Häll upp pannacottan på ett fat, och ställ in i kylskåpet. Gräddblandningen blir geléaktig så fort den svalnat. Innan den är helt kall, ta ut den och skeda ner pannacotta i chokladformarna. Ställ dem åter kallt.
Värm grädden. Smält mörk choklad tillsammans med smör, blanda väl. Häll den varma grädden över och blanda till en ganache. Skeda upp ganachen över pannacottan, som ett litet chokladlock till pralinen.
 
 
 
Lite vit choklad är fint att ringla över pralinerna. De går även att garnera med krossade nötter, eller servera som de är.
 
 
Jag har använt små formar i silikon köpta på Panduro till mina praliner.
 
 
Goda? Kanske de smakligaste pralinerna tänkbart! Den mörka chokladen är fantastisk mot den lena vaniljpannacottan.
 
En perfekt chokladskapelse!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Jag är inte som alla andra, när jag hör choklad tänker jag "bläää". Kladdkaka kan gå hem, men inte så mycket annat =P Pannacotta däremot, yummy!! =)

2:a kommentar, skriven , av Erica:

Sååå goda dom såg ut!!
Vad duktig du är, å så fina bilder du har!!
Kram//Erica

Svar: Choklad och pannacotta, det kan liksom inte bli fel. Enkla är de att göra också! För att vara praliner :) Tusen, tusen tack! Jag kämpar på med fotograferingen och blir så glad om det syns! :)
Suzanne Bruks

3:e kommentar, skriven , av Erica:

Jag kämpar åxå på med min lilla blogg och foton.
Det är inte så lätt.
Kika gärna in hos mig,mat & bak!
Kram//Erica
www.ericasmeny.blogg.se

4:e kommentar, skriven , av Lisa - Kreativ bakning ♥:

sv: Tack så mycket! Jag älskade dom, kommer bara baka med päronsmak hädanefter :D

Åh herregud vad gott med pannacottapraliner! Måste provas :)

Kommentera inlägget här :