Red Velvet Cup Cake

publicerat i Cup Cakes;
 
Sammetslena muffins...
 
Djupröda, saftiga kakor som gifter sig fantastiskt bra med frosting gjord på färskost.
Red Velvet cake blev populär för ett antal år sedan. Idag är första gången jag faktiskt ger mig på att baka denna underbara, jättevackra skapelse!
 
 
Red Velvet Cup Cake 12 st
 
100g rumstempererat smör
2 dl socker
2 ägg
½tsk bakpulver
½tsk bikarbonat
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
1,5 dl grädde/kaffegrädde
Röd hushållsfärg, gärna pastafärg
 
 
Krämig färskostfrosting
 
200g osaltat smör
50g färskost
2-3 dl florsocker
1 äggula
3 tsk vaniljarom
 
Sätt ugnen på 200grader.
Vispa smör och socker länge, tills det är luftigt och nästan vitt. Blanda då ner äggen.
Sikta ner de torra ingredienserna och blanda väl. Rör ner grädden i smeten och rör till en slät smet. Färga smeten rejält röd med hushållsfärg.
 
Grädda i cup cake form i ca 18 min. Låt svalna.
 
Rör smöret till frostingen i en husållsmaskin. Vispa ca 10-15 min, tills smöret är luftigt. Blanda ner färskost och därefter florsocker. Blanda väl. En äggula gör att frostingen går ihop sig bättre, tillsätt den i slutet av vispningen. Smaksätt med vaniljarom
 
 
I flowepaste har jag stansat ut sockerblommor. Lite röd pulverfärg i mitten ger dem liv.
 
 
Den djupröda färgen gör dessa cup cakes så mycket roligare! En liten gömma med vaniljkräm i mitten gör dessa ännu godare.
 
 
Spritsade rosor gör du genom att spritsa innifrån mitten och ut. Jag har använt min favorittyll, Ateco 846. Ett bra tips när den gäller spritsning är att satsa på att köpa ett antal tyllar i metall. Det finns att köpa från tex tradera i storpack, men också en och en från olika baksajter. Kombinera metaltyllarna med engångsspritspåsar. De från Ica fungerar jättebra!
 

Cup Cakesen blev fika till mina grabbkompisar, varav den ena ätit hälften när han plötsligt tittar länge på kakan och utbrister -"Men, den är ju röd?!" Ja. Den är faktiskt röd. Red Velvet- röd.
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ann-Sophie:

Åh vilken fin blogg...och vilka bilder!!!!

Svar: Tusen tack!! :) Roligt att du hittat hit!
Suzanne Bruks

2:a kommentar, skriven , av Emma Grann Fotografi:

SÅ fina!

3:e kommentar, skriven , av Stickan!:

Åh, så gott och såå otroligt fina de är :-)

4:e kommentar, skriven , av Fiffi:

Vilken härlig blogg!! Och vilka fina muffins!!!

Svar: Tack! Red Velvet är jättevackra, tänk att lite färg kan göra så mycket :)
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Jasmine:

De verkar vara otroligt goda. Och vilka bilder! Du är makalöst duktig med kameran. Tack också för receptet, det gör att kanske till och med jag kan lycka göra cupcakes. :)
Kram

Svar: Men tack så hemskt mycket! Jag kämpar på med kameran och blir så glad när det syns :) Klart du ska testa att göra dessa, Red Velvet är så uppskattat just pga färgen :)
Suzanne Bruks

6:e kommentar, skriven , av Lisa - Kreativ bakning ♥:

sv: Jag med, kan äta hur mycket som helst! Dom blev nomnom :)

Jättefina cupcakes! Blomman blir pricken över i:et :)

7:e kommentar, skriven , av Anonym:

Vad har du för kräm till "vanilj gömman" ? Super inspirerande blogg, blir red velvet till mamsens 60 år kalas!!

Svar: Det är gjort på marsanpulver, den kallvispade. Jag har rört samman pulvret med grädde istället för mjölk. Gott!
Suzanne Bruks

8:e kommentar, skriven , av Milla:

Tack för tipset!!

Kommentera inlägget här :