Cup cake- ugglor

publicerat i Cup Cakes;
 
- En farfar och en liten fröken!
 
Jag älskar när bakverk får liv och egna personligheter. Dessa cup cakes som jag bakade för Västerbottens Folkblad har verkligen karaktär. Några enkla steg, och du har en vinnare till kalaset!
 
 
Cup Cake- Ugglor
 
2 pkt oreos
Non stop

Chokladmuffins:
100g smör
3 msk kakao
½ dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Vispa ner kakaon och blanda väl. Tillsätt mjölken.
Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör därefter ner kakaosmöret och blanda till en slät smet. Fördela i muffinsformar och grädda ca 15 min.
 
Vit chokladfrosting:
2 dl grädde
100g vit choklad
rosa karamellfärg

Mörk chokladfrosting:
2 dl grädde
100g mörk choklad
 
Frostingen förbereds minst 6 timmar innan.
Hacka upp chokladen fint, eller använd chokladknappar. Värm långsamt och försiktigt grädde och choklad i en kastrull, det får inte koka, då går grädden inte att vispa upp sen. Rör tills chokladen smält, och ställ sedan blandningen att svalna. Låt blandningen stå i kyl i minst 6 timmar, och vispa därefter upp som vispgrädde.
 
 
1. Dela oreos.
2. "Limma" fast en non stop med lite kristyr, och klicka en liten fläck på ögat för extra liv.
 
 
 
3. Gröp ur muffinsarna, och fyll dem med färska bär,eller sylt. För muffinsarna till tidningen gjorde jag en jordgubbskompott av 100g jordgubbar och några matskedar socker som jag kokade ihop.
4. Täck kakorna med lite frosting
 
 
5. Placera ögonen på kakorna, små bitar av kex kan användas till toffsar över ögonen.
 
 
6. Använd en stjäntyll (ovan) eller en rund. Spritsa ut "fjädrar", låt fantasin flöda och ge varje fågel sin egen karaktär. En orange non stop blir perfekt som näbb!
 
 
Små, glada ugglor!
 
 
Så, vad väntar du på? Bara att sätta igång att baka! :)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Malin -Mamma och Änglamamma:

Så söta! :)

2:a kommentar, skriven , av Matildesign:

Åååh! Jättecoola och jättesöta! Skulle gärna vilja äta en sådan någon gång. :)

3:e kommentar, skriven , av Viktoria-PinkPastry:

Supersöta, har med gjort sånna förr, men spritsade inte då, blev ju ännu sötare, gav dem lite mer karaktär!

4:e kommentar, skriven , av anna:

himla fina! de mest kreativa cupcakes jag sett :)

5:e kommentar, skriven , av Veronica:

Gud så söta :)

6:e kommentar, skriven , av Lilla Lii:

Den rosa med ögonlocken var ju bara för söt!

7:e kommentar, skriven , av Kaffehörnan:

Shiit vad häftiga ugglor

8:e kommentar, skriven , av Ida:

Vad gulliga!

9:e kommentar, skriven , av Sanida:

Hur många blir de ungefär? :)

Svar: Det blir 10-12 stycken :)
Suzanne Bruks

10:e kommentar, skriven , av Becca:

Åh vad söta!!

11:e kommentar, skriven , av Linda Cathrine Liljemalm:

Så snygga! Duktig du är :)

Svar: Tackar så jättemycket :)
Suzanne Bruks

12:e kommentar, skriven , av Linda:

Så himla söta! Sådana kanske jag ska försöka mig på tills sonen fyller år i sommar :)

Svar: Det tycker jag absolut. De går lika bra att göra som minimuffins, om man får tag på små oreos. De brukar finnas i burkar på kakhyllan.
Suzanne Bruks

13:e kommentar, skriven , av Leila:

wow! (en vanlig kommentar från mig i din blogg haha). Va roliga, såna vill jag ha till min dotters kalas :)
//Leila

14:e kommentar, skriven , av Sofie:

Hahaha wow vilka coola!! :D Grymt fina! Bra gjort! :D

15:e kommentar, skriven , av Emmelie:

Jösses så söta. Nästan för söta för att äta :-)

16:e kommentar, skriven , av Linda:

Åhhhhh jag som älskar ugglor måste bara göra dessa!!! Underbart söta :)

17:e kommentar, skriven , av Anonym:

Det här är fasiken magiskt. 💜💜Gud vilka fina!!

Svar: <3 Tack!
Suzanne Bruks

18:e kommentar, skriven , av Bella http://laughcrylove.blogg.se/:

Gud så underbara och söta!

19:e kommentar, skriven , av LIENE:

Så många fina bakverk du skapat!

Svar: Tack!!
Suzanne Bruks

20:e kommentar, skriven , av Emelie :

Åh dessa ska jag göra när jag fyller år! Men en fråga - vad använde du till de som har rosa "ögonlock"? Marsipan?

Svar: Det tycker jag absolut att du ska :) jag använde sockerpasta, men marsipan går givetvis lika bra! Lycka till :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :