Eurovisiondesserten: Ananastosca med kokosglass

publicerat i Desserter, Glass;
 
Även om jag vill minnas hemkunskapen från grundskolan som ganska pinsam, och med ett nästan sjukligt fokus på återvinning av konservburkar, så lärde jag mig ändå ett och annat under matlagningsstunderna. Bland annat så fick vi baka en ananastosca som jag än idag brukar göra vid festliga tillfällen, för den är bara så god!
 
Ikväll är det Eurovision Song Contest. I år har jag varken följd deltävlingar eller final av melodifestivalen, men ESC ikväll ska jag inte missa! Kvällen till ära har jag bakat den gamla skoltidsklassikern, och serverar den med en hemmagjord kokosglass. En riktig vinnare!
 
 
Ananastosca
 
1 burk ananas, eller 1 halv färsk ananas
50g smör
½dl strösocker
2 msk sirap
1 msk vetemjöl
2 msk mjölk
75g flagad mandel
½dl kokos
 
Sätt ugnen på 225 grader. Skiva upp ananasen, och lägg i ugnsfasta portionsformar, eller en större form.
Smält smöret, blanda ner övriga ingredienser och låt koka upp. Häll toscasmeten över ananasen och grädda ca 10 min.
 
 
Kokosglass
 
2 äggulor
1 dl florsocker
2 dl kokosmjölk
3 dl grädde
 
Vispa upp grädden. Vispa samman äggulor och florsrocker till en ljus massa. Rör ner kokosmjölken. Vänd ner grädden i kokossmeten och häll över i en form, exempelvis en ren gammal glasslåda. Ställ in i frysen och låt stå minst 4 timmar.
 
 
Lite kokos färgad med karamellfärg blir en fin detalj om man bara vill äta glassen som den är.
 
 
Sätt samman ananastoscan och kokosglassen i serveringsglas.
 
Eurovision till ära har jag gjort små dekorationer i socker som pricken över i. Inspirerad av melodifestivalens logga!
 

Dekorationer i socker gör du enkelt genom att koka upp ½ dl socker med 2 msk vatten och 2 msk glukossirap i en tjockbottnad kastrull. Koka till en tjock sirap, ca 160grader varm. Häll ut sirapen på ett bakplåtspapper, och dra ut flarn med baksidan på en sked. Skynda, det stelnar fort!
Det som blir kvar i kastrullen kan man skeda upp, och göra fria figurer av genom att ringla ut på pappret.
 
 
Trevlig lördagskväll på er allesammans!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman:

Det låter helt magiskt måste jag säga! =)

2:a kommentar, skriven , av Johanna:

Men så festligt!

3:e kommentar, skriven , av Frida:

Så himla duktig du är alltså! Annanastosca och att vi slogs är det jag också minns från hemkunskapen:) och att Gunnel var gråtfärdig och tvingade oss att diska i rätt ordning... Glasen först!

4:e kommentar, skriven , av Faye:

Vilken helt underbart vacker blogg! Så goa grejer och fina bilder, man blir så inspirerad! Tack för det!
kramar

Svar: Tack för fina ord!! <3
Suzanne Bruks

5:e kommentar, skriven , av Lilla Lii:

Galet snygga! Du ger mig så otroligt mycket inspiration och trots att jag inte alls är någon begåvning i köket så får du mig att vilja baka själv ändå!
Underbar blogg, ska börja följa direkt :)

6:e kommentar, skriven , av Dina:

Hej! Först vill jag säga att du har en underbar blogg! Jag undrar om man behöver röra om i glassen lite då och då eller om det räcker att den bara står i frysen?

Svar: Tusen tack!! Man kan absolut röra om någon gång i timmen, jag har inte gjort det dock på denna glass :)
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :