Hjortronpaj med vaniljsås

publicerat i Paj;
 
Avundsjuka. Det är precis vad jag känner när andra bloggare börjat med både safter och pajer på rabarber, och jag har hagel som hamrar ner utanför fönstret. I helgen har jag och min A varit ner till södra Sverige och mött våren. Körsbärsblommor, gröna gräsmattor och hägg.... Hägg i full blom mötte vi i Linköping, 80 mil norrut har vi fortfarande snö på sina ställen.
 
Eftersom rabarbern i min trädgård endast är små röda knölar ännu så gjorde jag istället en djupdykning ner i frysen. Där fanns förra sommarens hjortron, och jag bestämde mig för att det fick bli en hjortronpaj. Man tager vad man haver!
 
 
Hjortronpaj med vaniljsås
 
2 dl mjöl
1 dl havregryn
3/4dl socker
125g smör
 
ca 500g hjortron
 
 
Vaniljsås
1 tsk vaniljpulver
2 tsk vaniljarom
2 dl mjölk
1 + 1½dl grädde
2 äggulor
½dl socker
2 tsk maizena
 
 
 
Sätt ugnen på 200grader.
Blanda samman alla ingredienserna till smultäcket och arbeta samman till en klumpig massa.
Sprid ut bären i en ugnsfast form. Lägg täcket av smulor över bären. Grädda i ugnen tills pajen fått fin färg, ca 15-20 min.
 
Till vaniljsås:
Blanda samman alla ingredienser, förutom 1½ dl grädde, i en kastrull. Koka upp under omrörning, och låt sjuda tills det tjocknat. Ställ såsen att kallna.
Vispa resten av grädden och blanda samman med den kalla såsen. Servera till pajen.
 
 
Smulpaj är den bästa efterrätten om man inte vill krångla till det. Det går bara inte att misslyckas med den! Hemmagjord vaniljsås blir lyxigt till.
 
 
Hjortronen i denna paj kan bytas mot vilka bär som helst.
 
 
En portion med norrlands guld och krämlig vaniljsås. Mums!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Åhhh, som jag saknar hjortron!! =)

2:a kommentar, skriven , av Leila:

Hej igen :)
Den här rabarberkakan bakade jag häromdagen, en av topp tio bästa kakorna.... i alla fall på frukt. Ett tips när det blir dags för rabarber :) http://mittkok.expressen.se/recept/mjuk-rabarberkaka/

//Leila

Svar: Tack så jättemycket för tipset!! :) Ännu är min rabarber bara som små röda knölar... men det ska väl bli sommar här också!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :