Rund pinocchiotårta

publicerat i Tårtor;
 
Igår var det EU-val, och morsdag. Min egna mamma kom faktiskt förbi en sväng, så det fick bli en "sista minuten"-tårta.
 
I vår familj kallas denna tårta för Bästa Budapesten, men den går under en väldans massa namn, Brittatårta, Pinocchiotårta, Margaretatårta etc. Ni kan säkert fler! Hursomhaver är den enkel, och fantastiskt god! Min gjordes med lite arrak i grädden, och fylldes med härliga jordgubbar.
 
 
Marängtårta
 
75 g smör
1 dl socker
1½ tsk bakpulver
4 äggulor
1½ dl mjöl
½ dl mjölk
 
4 äggvitor
2 dl socker
mandelspån
 
Grädde
Jordgubbar
Ev. arrak
 
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Pensla två runda springformar med lite smält smör, och fäst baklpåtspapper i botten och längs kanterna.
Vispa smöret vitt och luftigt, tillsätt sockret och bakpulver. Rör ner äggulorna, ett i taget.
Tillsätt mjöl och mjölk och rör till en jämn smet. Bred smetel fördelat på hälften i de båda formarna.
 
I en ren, gärna rostfri bunke vispas äggvitorna till vitt skum. Tillsätt sockret lite i taget och blanda med elvisp till en toppig maräng. Bred marängen över sockerkakssmeten och strö över mandelspån.
 
Grädda i 40 min, i nedre delen av ugnen.
 
 
Låt bottnarna bli helt kalla innan du lossar bakplåtspappret och fyller med vispad grädde och skivade gubbar.
 
 
Jag längtar tills det är gubbar från det egna landet som ligger på tårtan, men tills dess så får man köpa. Som tur är börjar jordgubbarna man köper bli helt okej!
I sugar paste har jag stansat ut lite blommor.

 
Smält mörk choklad blir fint att göra dekorationer av. Smält chokladen bara såpass att den blandas, den behöver inte bli het. Låt den vila lite i en spritspåse och bli trögflytande. Spritsa figurer, mönster eller dekorera som du vill.
 
 
Mamma fick en alldeles egen chokladdekoration <3
 

Vi hade alldeles magiskt väder i lördags, nu är det grinigt kallt och regnigt. Jag hann båda städa min tomt och plantera ett äppelträd i helgen. Försommaren är välkommen tillbaka!!
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Annika:

Mums! :D

2:a kommentar, skriven , av Johanna:

Jösses så god den ser ut!!

3:e kommentar, skriven , av Louise:

Åh, ser jättegott ut!

4:e kommentar, skriven , av Jenny:

Hej!
Älskar din blogg, upptäckte den till min stora förtjusning idag!
Så duktig du är på att baka :) Så sugen jag blir att smaka på lite av varje trots att jag är diabetiker :P :)
Har börjat följa dig, blir så inspirerad :) Tummen upp!
Ha en fin dag!

Svar: Tack för dina fina ord Jenny, och välkommen till BakeBelieve! Jag erkänner att mina recept inte alla gånger är diabetikervänliga, men om stevia är okej för dig kan man troligen byta ut sockret i flera recept mot det. Jag får kanske börja baka lite mer sockerfritt!
Suzanne Bruks

Kommentera inlägget här :